بازنشر؛ برای کنکوری‌ها :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

بازنشر؛ برای کنکوری‌ها

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۶ ب.ظ

این روزها که زمانِ انتخاب رشته هست، من چندتا کامنت خیلی دلگرم‌کننده دریافت کردم. کامنت‌هایی که البته از طرفی باعث شدن که من بترسم؛ اون هم خیلی زیاد! اگر که به هر دلیلی تصمیم دارین توی رشته‌های علومِ پایه تحصیل کنین، این پست رو بخونین:

کنکوری‌ها حواستان باشد جوگیر نشوید؛ در علم جایی برای جوگیرها نیست!

این پست صادقانه‌ترین و واقع‌نگرانه‌ترین نوشته‌ای هست که شما می‌تونید در سرتاسر وبِ فارسی درباره‌ی رشته‌ی فیزیک پیدا کنید. کمی تلخه، زیادی صریحه و شاید هم کمی ناامید کننده باشه، اما حقیقت‌ داره؛ و این چیزیه که مهمه. تنها هدفِ اون پست اینه که شما رو از علاقه‌تون مطمئن کنه و بهتون بگه که فیزیک چیزی بیشتر از اونیه که از دور بنظر میاد؛ فیزیک نه پوسترهای دانشمندانِ روی دیواره، نه مستندهای تلوزیونی با حضورِ مورگان فریمن، نه فیلمِ اینتراستلرِ کریستوفر نولان. سیاهچاله‌ها و کرم‌چاله‌ها قبل از اینکه موجوداتی هیجان‌انگیز باشن، معادلاتِ پیچیده‌ی ریاضی هستن. فیزیک به ریاضیات پیشرفته و کارِ سخت نیاز داره؛ و در مقابل حتی تضمینی هم برای یک آینده‌ی کاریِ مطمئن به شما نمی‌ده. باید فیزیک رو فقط برای فیزیک بخونین؛ بدونِ هیچ توقعی. اگر که این شرایط رو می‌دونین و اون‌ها رو می‌پذیرین؛ در این‌صورت به دنیای فیزیک خوش اومدین :)

  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۱۷)

نو لایف دیگه چرا؟ :))

پاسخ:
خب راستش «نو لایف» برای آدم‌های مختلف فرق می‌کنه. برای اون‌هایی که مادی‌گراتر هستن؛ همون قسمتِ «No Money» می‌تونه تبدیل بشه به «نو لایف» چون بدونِ پول خبری از چیزهایی که دوست دارن نیست؛ و مثل اینه که اصلا زندگی نمی‌کن.
برای آدم‌هایی که بیشتر به فیزیک اهمیت می‌دن؛ نو لایف می‌تونه معنیش بی‌توجهی به زندگیِ روزمره باشه. چون اون‌قدر غرق در فیزیک و مسائلش میشن که دیگه فرصت نمیکنن زندگی کنن. خیلی از فیزیکدان‌ها زندگیِ مشترکِ موفقی نداشتن بخاطر همین موضوع.

من این تیشرت رو میخوام '_' 

پاسخ:
شما فعلا اون قسمتِ Physics Student رو محقق کنید تا به قسمتِ تی‌شرت هم برسیم :))

یاد باد آن روزگاران... یاد باد [در افق محو می‌شود]

پاسخ:
کدوم روزگاران یعنی دقیقا؟ :))

چارلی عزیز

این چن روزه تو اموزشگامون با گروه مشاوره واسه مردم انتخاب رشته میکردم.وقتی ازم میپرسیدن:

خب دخترم تو خودت انتخاب رشته کردی؟

 اره.

چی میخای بخونی؟

فیزیک!

(در بعضی موارد دیده شد که فرد سوال کننده میخاست بالا بیاره :دی )

فیزیک!... خب چیکاره میشی اخرش؟

بیکار!

(صدای خنده حضار)

(:

و انها!چه میدانستند عشق چیست! خدا چون عاشق انسانه تا الان دهن هممونو سرویس نکرده.ای مردم.پس چرا ایمان نمی اورید.لا یمکن الفرار من العشق(احتمالا دوتا مثال هیچ ربطی نداشتن :| )

پی نوشت:رحال حاضر دارم سعی میکنم سریال شناسناممو بزنم تو سازمان سنجش تا زودتر کد رشته های فیزیکمو وارد کنم.ولی گیر کرده :|

پاسخ:
آه من عاشقِ این قسمتِ ماجرام :)) اوایلش خیلی دردناکه یعنی؛ ولی بعدش دیدنِ چهره‌ی پوکر فیسِ مردم، وقتی که می‌فهمن داری با انتخابِ خودت فیزیک می‌خونی، تبدیل میشه به یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها :)
تا می‌تونین لذت ببرین از این صحنه‌ها؛ ممکنه بعد از چند وقت عادی بشه برای اطرافیان آخه D:
  • امید ظریفی
  • عجیب‌ه! فکر‌ کنم بلاگ‌ستان چگال‌ترین شبکه‌ی اجتماعی از لحاظ علاقه‌مندان به فیزیک‌ه. (-: بسی خوش‌حال‌م از این موضوع.

    پاسخ:
    من هم خیلی خوش‌حالم :) هرچند امیدوارم که این علاقه‌مندی‌ها پایه و منشاءِ درستی داشته باشن :-"
  • کنت ویلیام
  • مثل تیشرتای پیکی بلایندرزه

    پاسخ:
    آه، پیکی‌بلایندرز. تابستون تموم شد و من هنوز فرصت نکردم ببینم این سریال رو :/
  • سفره خاتون
  • خیلی ریسک بزرگیه درقبال آینده آدم ولی کسی که شجاعتشو داشته باشه و آگاهانه بپذیرتش واقعا آفرین داره!
    پاسخ:
    آخه موضوع این‌جاست که مثلا بقیه هم که ریسک نمی‌کنن چندان آینده‌های خیلی خفنی ندارن :)) اینطوری حداقل آدم تلاشِ خودش رو کرده؛ چیزی برای پشیمونی نداره :)

    یه «حالا اگه جرئت دارید بیاید فیزیک بخونید» خاصی تو متن هست:)

    پاسخ:
    درست حس کردین :)) یک‌جور تحدی بود تقریبا D:

    راستی به نظرم یه تاپیک اینچنینی برای بچه های شیمی بزنین.بریکینگ بد ممکنه مغزشونو مسموم کرده باشه :دی

    پاسخ:
    اون دیگه در حیطه‌ی مسئولیت من نیستش D: ولی اصولا این انتظاراتِ نادرست درموردِ فیزیک خیلی بیشتر از رشته‌های دیگه‌ست.

    من فیزیک رو هیچ‌وقت دوست نداشتم. دلیلش رو هم دقیق نمی‌دونم. خودم، دبیرم، مدرسه، فضای مدرسه...خدا می‌دونه. با این حال امسال نمره‌ی نهاییِ فیزیکم با تلاشِ نه چندان زیادی شد 17 (برای من خیلی زیاده) و این باعث شد به فکر برم که فیزیک هم بد چیزی نیستا...نه صرفاً به خاطر نمره. به خاطر این‌که من سر امتحانای پیش نوبت و نوبت دوم خوشم اومده بود از حل کردن سوالاش. مثلا تو ذهنم یه جور دیگه و تو یه شرایط دیگه، سوال رو طرح می‌کردم و برای حلش فسفر می‌سوزوندم. جذاب بود. اما خب یه کم دیر به این نتیجه رسیدم.

    پس نتیجه‌ی کلی این شد که باید بیخیال فیزیک شد.

    موضوع اصلی اینه که من بیخیال ریاضیات هم شدم. اغراق نیست اگه بگم عاشق ریاضی‌ام .اما اگه بخوام بشمارم دقیقاً 6 نفر نشستن و صحبت مفصل کردن باهام تا از خیر ریاضیات بگذرم. منم قانون شکن نیستم. گذشتم :)

    آره چارلی...دنبال علاقه رفتن قانون شکنی می‌خواد. من اگه قرار بود دنبال علاقه‌م برم الان دیپلم هنرستان داشتم و کنکور هنر داده بودم. (تو این مورد جامعه و فرهنگش مانع شد)

    پاسخ:
    سلام :)
    من کاملا متوجهم که گفتنِ اینکه آدم باید برای خواسته‌ش بجنگه و این‌ها آسونه؛ ولی وقت کار به جامعه کشیده می‌شه و به خانواده، کمی پیچیده میشه معادلات. از طرفی آدم دوست نداره عزیزانش رو برنجونه، و از طرفی مسیرهای پیشنهادیِ اون‌ها رو هم نمی‌پسنده. من فکر نمیکنم که اینطور مواقع هیچ تصمیمی کاملا درست یا کاملا غلط باشه. به یک عالمه پارامتر بستگی داره. من توی خیلی از اون پارامترها خوش‌شانس بودم و تونستم برم دنبالِ علاقه‌م؛ خیلی‌ها ممکنه اون شانس‌ها رو نداشته باشن. بنابراین احساسِ یک جنگجوی شکست‌خورده رو نداشته باشین؛ هیچوقت نمی‌تونیم مطمئن باشیم که مسیرمون در آینده به کدوم سمت می‌پیچه. از کجا معلوم؟ شاید یک روزی برگشتین سرِ علاقه‌تون :)

    و تازه؛ شما قانون‌شکن نیستین؟ پس کی اون نخ رو از دفترِ مدیرِ مدرسه دزدید تا سبیل‌هاش رو بزنه؟ :))

    + تازه همیشه می‌تونین خوشحال باشین که لااقل داغان رو هستین D:

    دقیقا خیلی مهمه ک یه نفر چقدر واقعا علاقه منده

    ینی وقتی رشته ای میخاد بخونه ک اینده شغلی تهشو شک داره  و یا بقیه مخالفن ولی اون  فکر میکنه دوس داره واااقعا باید با دید باز بره توی اون

    ک بعد نخوره تو ذوقش:(

    و شما جزو اونا بودی ک با دید باز انتخابش کردی و الان لذت بخشه برات و من میدونم با وجود تمام جبهه گیری ک میگی بقیه دارن علیه فیزیک من حس میکنم اینده به شدت روشنی داری! ^_^

    پاسخ:
    شما هم جزو اونایی بودین که همیشه خیلی لطف داشتین به چارلی :)
    امیدوارم که ناامیدتون نکنم :)

    :)))انشالله همه به خواسته قلبیشون برسن؛)

    پاسخ:
    ان‌شاءالله :)

    ممنون که با وجود داغان بودن، تونستین درک کنید. :) خیلی با ارزشه.

    شوخی با سبیل؟! أَفلا تتفکرون؟! 

    پاسخ:
    داغان‌ها راحت هم‌دیگه رو درک می‌کنن :)

    + جسارت نکردم بنده، نصِّ صریحِ وبلاگِ خوتون بود D:

    خیلی رشته ها هستن که این وضعیت رو دارن. یعنی نه آینده کاری مشخصی دارن نه پولی هست توشون و...

    پاسخ:
    حق با شماست :) ولی فیزیک علاوه بر این‌ها تصوراتِ نادرستی هم درباره‌ش وجود داره؛ که این خطرناک‌تر می‌کنه شرایط رو :-"
  • کنت ویلیام
  • من که کنکوری ام دارم خیلی زیرکی میبینمش شمام یه همتی کن برو ببین دیگه:)

    پاسخ:
    چشم چشم :) هرچند شما هم مراقبِ کنکور باش‌ها :-"

    من یه پیام خصوصی فرستادم...اومده آیا؟

    پاسخ:
    سلام :)
    بله بله اومده :)
  • کروکدیل بانو
  • چارلی، بیا و قبل از شروع ترم جدیدت، بگو قالب من رو کی میدی تا من دوباره ذوق کنم براش 😁

    پاسخ:
    سلام :) خیلی زود! تا آخرِ این هفته تقدیم‌تون میشه :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی