May 11 :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

May 11

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲ ق.ظ

سلام ریچارد عزیز!

امروز سالگرد تولدت بود. صد و یکمین سالگردِ تولدت، اگر بخوایم دقیق باشیم. صد و یک سال از روزی که به این دنیا پا گذاشتی می‌گذره. امروز توی نوشته‌ها به عنوان «فیزیکدانِ افسانه‌ای» ازت یاد می‌کنن. اگر بودی؛ می‌دیدی که چطور الکترودینامیکِ کوانتومی‌ای که توسعه‌ش دادی هنوز با قدرت پدیده‌های طبیعت رو توجیه می‌کنه. چطور بعد از اون سخنرانیِ تاریخیت؛ توجه‌ها به ابعاد کوچک معطوف شد و نانوتکنولوژی رونق گرفت. دیاگرام‌هایی که تو ابداعشون کردی - که در اصل نمودارِ تلاشِ ذهنِ شوخ‌طبع و هنجارشکنت برای اجتناب از محاسبات پیچیده‌ی ریاضی هست - به نمادی از فیزیکِ ذرات تبدیل شدن. درسنامه‌‌های فیزیکت یکی از بهترین منابعِ فیزیک دوران کارشناسی تلقی میشه. درسنامه‌هایی که روحِ سرکِش و طغیان‌گرِت درون چیدمانِ سنت‌شکن و متفاوتِ مطالبش دیده میشه. هیچ کتابِ فیزیکِ پایه‌ی دیگه‌ای با صحبت درباره‌ی حرکت اتم‌ها شروع نمیشه.


راستش رو بخوای برای ما مهم نیست که تو نوبل فیزیک 1965 رو بُردی، یا تونستی ابرشارگی هلیم رو توجیه کنی. ما دوستت داریم چون بیشتر از اینکه مثل نیوتون و گالیله و اینشتین یک افسانه باشی و دست نیافتنی، یک الگوی قابل دسترس هستی. بیشتر از اینکه یک نوبلیست باشی، یک معلمِ خارق‌العاده هستی. ما دوستت داریم چون تلاش کردی جذابیتِ فیزیک رو به ما نشون بدی بدون اینکه از ابهت و میزانِ حقیقتش کم کنی. دوستت داریم چون برای ما داستان تعریف می‌کردی. از گاوصندوق‌هایی که دزدکی باز می‌کردی، از خوش‌شانسی‌هات، از آرلین.


من نمیدونم که الان کجا هستی. توی یک دنیای دیگه؛ سرگرمِ پیدا کردن قوانینِ جهان جدید هستی یا با بی‌خیالیِ همیشگی‌ت نشستی و داری مثل اون عکسِ معروفت به طبلِ بانگو می‌کوبی. در هر صورت دوست دارم که جایِ خوبی باشی. تولدت مبارک باشه.


+ فاینمنِ هنجارشکن؛ حتی من رو هم مجبور کرد که موقتا زیرِ حرفم بزنم و یک پست برای تولدش بنویسم.

  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۳۲)

چ قشنگ:)
مبارکا باشد.‌
پاسخ:
مبارکِ صاحبش باشه :))
برسه اون روزی که اسم شما رو در کنار نام پر آوازه ایشون! ببینیم /ان شاءالله/
پاسخ:
ان‌شاءالله :)
لطف دارین شما :) اما راستش خودم حسِ خوبی ندارم وقتی به چنین چیزهایی فکر میکنم؛ چون من باید فیزیک رو فقط بخاطرِ خودش بخونم. فقط! :)
+ دم فاینمن گرم :) تولدشم مبارک!
پاسخ:
+ دمِ شما گرم :) 
من از طرفِ ریچارد تشکر میکنم :)
این خیلی خوبه 
ولی با توجه به علایقتون در این زمینه فکر کردم هدفتون همینه

اگر جسارتی کردم، پوزش میطلبم : )
پاسخ:
نه نه چه جسارتی :) شما یک آرزوی خیلی قشنگ کردین برای چارلی اتفاقا و من ممنونم ازتون :)
منظور من فقط این بود که "چهره شدن" نباید هدفم باشه. باید بخاطر دونستن حقایق تجربی رشته م رو بخونم :) 
من عذر میخوام اگر بد گفتم منظورم رو :)
چارلی! من همه‌جا و به‌هرکی که دیدم گفتم از فیزیک متنفرم! اما تو با پست‌ها و نگاهت به این رشته، داری دلم رو نسبت بهش نرم می‌کنی. یک‌جوری که کم کم دارم حس می‌کنم فیزیک چقدر می‌تونه دوست‌داشتنی باشه...

دمش گرم و تولدش هم مبارک! :)
پاسخ:
این رو فاش میگفتین و از گفته ی خود دلشاد بودین؟ D:
خوشحالم از این بابت :) توی کامنت دونی یکی از پست های خورشید سر این بحث شد که خود فیزیک هم زیباییش رو از ادبیات میگیره! باید درموردش صحبت کنیم بعدا :)
  • کلمنتاین ‌‌
  • منم خیلی فیزیکو دوست داشتم وقتی دانش آموز بودم. خیلی میخوندمش. البته فکر کنم خیلی آبکی بود فیزیک مدرسه. ولی یادمه یه بار انقد فیزیک خونده بودم توی آزمون قلمچی 93 زدم که خیلی افتخار محسوب میشد :)) بعد فکر کنید بقیه درصدا پایین فیزیک بالا :))

    + تولدش مبارک باشه :)
    پاسخ:
    هنوز هم افتخار محسوب میشه :))
    من شخصا اگر چنین کاری میکردم همیشه این رو توی رزومه تحصیلیم مینوشتم D:

    + :)
    درود خداوند بر تو و آقامون (-:
    همیشه از این متن‌هات لذت بردم.
    پاسخ:
    درود خداوند بر شما :)
    همیشه لطف داشتین :)
    راستی! در جریان وبینار کامران وفا هستین؟ چهارساعتِ دیگه شروع میشه. نمیتونم صبر کنم :-"
    کاش زودتر نق میزدماااا =))
    تولدش مبارک خدا خیرش بده ستاره تو رو روشن کرد
    پاسخ:
    من به اون‌ها نق نمیگم اما. اسمش الطافِ خواهرانه‌ست :))
    یه زمانی بعد از هر کدوم از تستایی که با مشقت فراوان حل می کردیم. با یکی از دوستام پای تخته ،رو به بچه ها این حرکت ریچارد رو انجام می دادیم. :))
    +شما که رابطه داری باهاش بپرس تو این عکس  این حرکت برای بعد از پیروزیه یا میگه بیا بغلم؟(استغفرالله)

    پاسخ:
    خیلی حس خوبی داره این لحظه نه؟ حالا چه برای یه تست باشه؛ چه برای یک مسئله توی فیزیک جدید :)

    + پرسیدم ازش. اما هنوز سین نکرده ریچارد :))
    من و فاینمن تو یه روز به دنیا اومدیم. سووووز 😜
    پاسخ:
    چه سعادتی :)) تولد شما هم مبارک باشه! در آینده باید 11 می رو بخاطر تولد دوتا فیزیکدان برجسته جشن بگیریم پس :)
    ما رو به این آقای ریچارد معرفی کنین بلکه تونست یک محصل ِِ ریاضی-فیزیک ِِ فراری از ریاضی و فیزیکو متنبه کنه :) 
    پاسخ:
    حرف‌های فاینمن توی کتاب‌ها و فیلم‌هاش مونده. اون‌ها رو بخونید؛ باشد که متنبه شوید :) در نهایت اما فاینمن کاری ازش بر نمیاد. فاینمن فقط میتونه علاقه رو تشدید کنه. باید از درون خودتون ریاضی و فیزیک رو دوست داشته باشین :)
    کلا کسایی که با فیزیک دست و پنجه نرم میکنن آدمایی با عقاید جالبی هستن.:)
    کاش بود پیشرفت فیزیک رو میدید.
    زادروزش گرامی
    پاسخ:
    یک مدت به این فکر میکردم که فیزیک آدم‌ها رو جالب میکنه یا آدم‌های جالب میرن سراغ فیزیک؟ :))
    شاید هم عصبانی می‌شد :) یک بار درباره‌ی این حرف زد که ما نرخ پیشرفتمون توی علم خیلی کنده! چند هزارساله که تازه رسیدیم به اینجا D:
    تولدش مبارک و خوش به حالش :)
    پاسخ:
    مطالعه در سبز هم دستِ کمی از مطالعه‌ی فیزیک نداره :) خوش به حالِ شما :)
    یه لحظه حس کردم باورم نمیشه و برگشتین ولی پینوشت ناامیدم کرد 
    تولدش مبارک و ممنون ازش بخاطر کشفیاتش :))
    پاسخ:
    ناامید برای چی؟ مگه من رفته بودم که حالا برگردم؟ :) من همینجا توی بیان بودم. تازه خیلی زود هم قراره دوباره بنویسم :)

    مبارک باشه :)
    تولدتشو به دوستدارش تبریک میگم. انشالله پا جای پاش بذاری چارلی جان :)
    پاسخ:
    دوست‌دارش ازتون تشکر میکنه :)
    و ممنونم بابت این آرزوی خوب. حالا جا پای فاینمن گذاشتن که نه، اما سعی میکنم ردِ پاهاش رو دنبال کنم توی فیزیک تا به اون نگرشِ زیباش برسم. :)
  • دچارِ فیش‌نگار
  • اگه بازم بهونه خواستی واسه نوشتن به خودمون بگو :)
    پاسخ:
    چشم آقای دچار :)
    باتشکر از ریچارد و دنیا اومدنش که باعث شد ستاره چارلی رو روشن ببینیم :)))))))
    پاسخ:
    حالا تولد ریچارد هم نمی‌بود، بالاخره که ستاره‌ی چارلی تا ابد خاموش نمی‌موند :) کمی دیرتر روشن می‌شد فقط. همین :)
    ارکیدههه
    پا جای پاش بذاره؟
    بابا من دوس ندارم جا پای کسی بذاره. هر کی میخواد باشه حالا.
    بذارین بچه رد پا، جای پای خاص خودش رو داشته باشه :دی
    پاسخ:
    نگران نباش. سعی میکنم از روی برف‌های دست‌نخورده راه برم و ردِ پام مال خودِ خودم باشه :)
    ‌تولدشون مبارک :)
    +چه خوب که نوشتید، چون تازه آدرستون رو پیدا کرده بودم و متاسف بودم که چرا این قدر دیر؟ 
    پاسخ:
    :)
    لطف دارین؛ ولی خیلی هم دیر نیست که :) یک کمِ دیگه تابستونه :)
    تولد تولد تولدش مبارک:)) بیا شمعهارو فوت کن تا صد سال با ما باشی:)

    پاسخ:
    چه جایگزین خوبی :) چون نمیتونه تا صد سال زنده باشه؛ پس تا صد سال با ما باشه! :))
    بنفش جان، منظورم مسیره
    پا جای پاش بذاره و بره خیلی جلوتر ان شالله :)
    پاسخ:
    باز هم خیلی ممنونم :))
    بله، البته الآن شده ربع ساعت! (-:
    پاسخ:
    خب تموم شد! راستش کمی انتظار بیشتری داشتم :-" اما همچنان از دیدن وفا و شنیدن صداش ذوق دارم :)) سوالات ما رو گلچین کردن :/ وگرنه میتونستم ازش سوال بپرسم.
    من دانش‌گاه نبودم و خودم به‌صورت زنده بخشی‌ش رو دیدم. حرف زیاد دارم برای گفتن؛ مخصوصن درباره‌ی سوال‌هایی که ملت ازش پرسیدن!
    + اگه انتظارت از وفا بیش‌تر بود، به این نکته دقت کن که از اول قرار بود ارائه‌ش طوری باشه که عموم مردم و مخصوصن ملت دبیرستانی هم مخاطب‌ش حساب بشن. برای همین شاید یه‌کم ساده صحبت کرد. (طبق همون قسمت‌هایی که دیدم می‌گم.)
    ++ اما خب خیلی خوش‌حال‌م که ارتباط‌ش با این‌ور آب رو همیشه حفظ کرده. واقعن لذت‌بخش‌ه برام (-:
    پاسخ:
    حالا نه اینکه من خودم سوال خیلی خفنی داشته باشم، ولی بعضی از سوالاتی که ازش میپرسیدن رو من واقعا روم نمیشد گوش کنم :/ دیدین یک آقایی پرسید که اگر بمیره و توی جیبش یک فلش حاوی اطلاعات باشه چه اتفاقی میفته؟ :|

    + حق با شماست، ولی من سمینار قبلی ایشون توی دانشگاه شهید بهشتی رو هم دیده بودم آخه و خیلی از مطالبش مشترک بود با اون سمینار. انتظار حرف های جدیدتری داشتم راستش :) اونجا هم دوباره از اراتوستن و ابن هیثم و گالیله و نیوتن و اینشتین شروع شد و رسید به ریسمان.

    ++ من هم خیلی لذت میبرم از این ارتباط. که ما رو فراموش نکردن :)
    دل‌شاد در حد المپیک حتی! :| :))
    اینقدر هم اول دبیرستان آه و نفرینش کردم که نگو. :دی

    هوممم! چه جالب. حتما حتما. :)
    پاسخ:
    خوبی فیزیک اینه که آه و نفرین مردم اثری روش نداره :))
    خب راستش من کلا فاینمن رو نمیشناختم تا قبل از اینکه شما تو پست هاتون ازش بنویسید دی: و البته اطلاعاتم ازش هم در همین حده... یعنی هیچ وقت نرفتم بیشتر ازش بخونم یا بیشتر بشناسمش. اما تاثیری که این نوشتن های شما از دانشمندهای فیزیکی رو من گذاشته، اینه که تصمیم جدی دارم بعد از کنکور با دانشمندها و محقق ها و تحقیق هایی که تو حوزه ی زیست شناسی صورت گرفته بیشتر آشنا بشم و به نظرم خیلی جذاب میاد :)))
    پاسخ:
    خیلی خوشحالم از این بابت :) 
    کاش نتیجه این آشناییتون رو بعدا برامون تعریف کنید. حالا وبلاگ خودتون رو که منهدم کردین، ولی کامنتدونی چارلی همیشه بازه :)
    + من هم یک کتاب درباره تاریخچه ی ژنتیک دارم که باید بخونمش :) 
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • یه کاری کردین منم به این آقا ریچارد علاقه مند بشم:-)
    پاسخ:
    چه کار خوبی کردم پس :)) آقا ریچارد بطور بالقوه دوست داشتنی هست البته D:
    آقا بحث درصد فیزیک بود اون بالا ، گفتم در جریانتون بذارم که من چندبار صد زدم فیزیکمو تو قلم چی [ایموجی عینک دودی] دی:
    پاسخ:
    صدای تشویق حضار :))
    من یک دوستی داشتم که برادرش فیزیک کنکور رو صد زده بود :-"
    اول که عنوان پست رو دیدم و اومدم متن رو بخونم فکر کردم ی دانشمند دیگه اس آخه توی اکثر پستاتون فقط فاینمن رو میگفتین و اسمش رو نمیگفتین من حواسم نبود که عه این همون فاینمنه چون توی وبلاگ شما باهاش آشنا شدم 
    پاسخ:
    الان که گفتین به این فکر کردم که نباید فقط بچسبم به فاینمن :) از بقیه هم تعریف میکنم بعدا :) قصه های جالبی دارن اون ها هم!
    نجومو که شروع کردم هیچ شناختی از دانشمندا نداشتم. وقتی میگم نداشتم یعنی نمی‌تونستم جز انیشتین و نیوتون و هابل و هاوکینگ تقریباً هیچ فیزیکدان یا منجم دیگه ای رو نام ببرم:))
    یه استادی داشتیم که عاشق فاینمن بود. همیشه با یه شوق و ذوق خاصی ازش حرف میزد. تا جایی که وقت کلاس اجازه می‌داد فیلم کلاساشو می‌آورد و برامون میذاشت، وقتی هم که باهامون راجع به مسئله های مختلف حرف میزد همش به کتابا و حرفای فاینمن و چند تا دانشمند دیگه ارجاع میداد.
    از اون موقع به بعد واقعا دلم می‌خواد همه ی کتاباشو بخونم و همه کلاساشو ببینم=)
    {خود چارلی که قطعاً دیده؛ اما بقیه کسایی که این کامنتو میخونن هم پیشنهاد اکید می‌کنم یه سر به ویدیوهاش بزنن و فیلم کلاساشو ببینن:)}
    و با همون چند تا ویدیوی نصفه نیمه که ازش دیده‌م واقعاً به یکی از فیزیکدانای مورد علاقه‌م تبدیل شده! خدا بیامرزدش، کاش هنوزم بود و راهمون یجوری به MIT می‌رسید و می‌نشستیم پای صحبتاش:)
    پاسخ:
    چه استاد رویایی ای :))
    روح فاینمن هنوز توی کتاب "درسنامه های فیزیک"ش مونده. قصد دارم تابستون پرینتشون بگیرم و صحافیشون بکنم تا داشته باشمشون :)
    البته فاینمن اون درس های معروفش رو توی کلتک درس میداده ها D: تا جایی که یادمه برای دوره کارشناسی توی MIT بوده :-"
    والتر لوین رو میشناسین؟ دوره های فیزیک پایه لوین هم همونقدر جذابه! لوین توی MIT درس میداده که به دلایلی! ویدیوهاش از سایت MIT برداشته شده متاسفانه.
  • آ ى با کلاه
  • آره آره اتفاقاً ویدیوهاى لوین رو هم برامون میذاشت^^
    آره، دانشگاهشو دقیق یادم نمیومد، حدس میزدم ام آى تى باشه!:))
    انقدر به کتاباى دانشمندا ارجاع میداد که جزوه هایى که از کلاساش دارم پره از اسم کتابایى که قراره بخونم. این یه ماه و چند روز هم تموم شه میرم سراغشون حتماً!
    پاسخ:
    ای بابا دل ما آب شد خب :)
    کاش اسم‌ این کتاب‌ها رو‌ یک جایی بنویسین ما هم بتونیم ببینیم :)
    وقتی داشتم این تاپیکارو میخوندم.قلبم از تعجب قفل کرده بود.خیلی سعی کردم روی اعتقادم که یه چیز خیلی "شرمنده نمیتونم بگم" رو میگفت پا بزارم.
    هیچوقت فکرشو نمیکردم.که یه ادمی پیدا بشه که مثل من یا من مثل اون فرقی نداره.یه ادمی پیدا بشه که اینقدر عاشق فیزیک باشه.خیلی خوشحالم.حس کردم انیشتین هم یکم از نگرانیش کم شده.چون جرم محبت به فیزیک هنوز صفر نشده.
    ممنونم ازت.از تمام عقاید ضدو نقیضت.و خواهش میکنم که همیشه پست بزار.چون اونایی ک مثل ماان (دوست دارم که خودمم باشم.و احساس میکنم الان معذبم:دی).کمن.و به هم به رویای هم به دید متفاوت هم نیاز دارن.
    پاسخ:
    نه نه هنوز هم آدمای مثل ما هستن :) مشکل اینجاست که ماها همدیگه رو نمی‌شناسیم، چون خیلی کم از این عشق حرف می‌زنیم. من تصمیم گرفتم که توی وبلاگم بلند بلند حرف بزنم اما :) و خوشحالم که یک نفر چنین کامنت پر از شوق و‌ ذوقی برام نوشته :) من ممنونم.
    من ادامه میدم، اما یک نفر که کاری نمی‌تونه بکنه. بنویسید شما هم. از «ما» بنویسین :)
  • Hurricane Is a little kid
  • چه خوبه که تو رشته تون معلمای باحال و قدیمی و دست یافتنی رو بلدید!
    پاسخ:
     ولی گاهی هم خیلی حسرت آوره برای آدم٬ که نمیتونه سر کلاس‌هاشون بشینه :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی