بانوانِ ماه - قسمت اول :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

بانوانِ ماه - قسمت اول

چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۱ ق.ظ
دقیقا 49 سال و 4 روزِ پیش، تنها پنج دقیقه قبل از اینکه آپولو 11 (و اولین انسان!) روی ماه فرود بیاد «ارور 1202» روی صفحه نمایشِِ کامپیوترِ فضاپیما ظاهر میشه. نیل آرمسترانگ با صدای نگران این مشکل رو به مرکز عملیات خبر میده، و بعد از یه کشمکش کوچیک توی مرکزِ عملیاتِ هوستون، به فضانوردا گفته میشه که ارور رو نادیده بگیرن. کمی بعد مشکل حل میشه و اتاقکِ ماهِ آپولو در ساعت 4 و 17 دقیقه‌ی عصر روی ماه فرود میاد؛ درحالی که ده‌ها میلیون نفر از آمریکا و سراسرِ جهان دارن به طور زنده این اتفاق رو می‌بینن.
ارور 1202 به این دلیل بود که بخشی از تنظیمات فرود بجای حالتِ دستی، روی حالت خودکار تنظیم شده بود و این باعث شده‎بود که کامپیوترِ آپولو محاسبات خیلی زیاد و اضافی‌ای رو انجام بده که فشارِ خیلی زیادی رو بهش وارد می‌کرد. اما به لطفِ نبوغ مارگارت همیلتون و تیمش، کامپیوتر برنامه ریزی شده بود که در صورتِ مواجهه با چنین مشکلی تمام وظایف دیگه‌ش رو متوقف کنه و فقط کار‌های ضروری‌تر رو انجام بده. 
شاید امروز چنین برنامه‌ای خیلی ساده و بدیهی بنظر برسه، اما تو سال 1969 که برنامه نویسی به هیچ‌وجه گسترشِ الان رو نداشته و حافظه‌ کامپیوتر‌ها بر حسب کیلوبایت اندازه گیری میشده، چنین برنامه‌ای در نوع خودش بی‌نظیر بوده.
 
+ کد های این برنامه رو میتونید اینجا ببینید :) لازم نیست ازش سر در بیارین حتما، خودِ دیدن کدهایی که توی همچین اتفاقِ مهمی نقش داشتن جالبه :)
 
عکس‌نوشت: مارگارت همیلتون، مهندسِ ارشد نرم‌افزار ماموریت آپولو 11، در کنار کدهایی که اون و تیمش برای این ماموریت نوشتن. اگر براتون سواله که چرا اینقدر زیاده؟ یکی از دلایلش اینه که برنامه‌ها با زبان قدیمی و سطحِ پایینِ اسمبلی نوشته شدن که برای دادن حتی ساده‌ترین دستورات هم باید کد‌های نسبتا زیادی نوشت.
 
خانم هملیتون یه مادرِ 24 ساله با مدرک ریاضی بود که توی آزمایشگاه MIT به عنوان برنامه‌نویس مشغول کار بود، تا اینکه بعد از قراردادِ این آزمایشگاه با ناسا، همیلتون هم به پروژه آپولو می‌پیونده و خیلی زود پیشرفت میکنه و مدیریت تیم توسعه نرم‌افزار آپولو 11 رو به عهده میگیره. همیلتون آخر‌ هفته‌ها و شب‌ها تا دیروقت توی آزمایشگاه MIT کار میکرده و حتی دخترِ کوچیکش رو هم با خودش میبرده اونجا تا مراقبش باشه. 
 
در نتیجه‌ی همه‌ی این سخت کوشی‌ها، همیلتون و تیمش موفق میشن که اولین انسان‌ها رو 358 هزار کیلومتر دورتر از زمین و  رروی ماه فرود بیارن. و شاید اگه اونا این برنامه‌ی عیب‎یابی خودکار رو نمی‌نوشتن، اتاقک با سطحِ ماه برخورد میکرد و نیل آرمسترانگ بجای اینکه اولین کسی باشه که روی سطحِ ماه قدم گذاشته، تبدیل میشد به اولین کسی که روی سطحِ ماه مُرده! و در اینصورت دیگه نمیتونست موقع گذاشتنِ اولین قدمش روی خاکِ ماه اون جمله‌ی معروفش رو بگه «این قدمی کوچک برای یک انسان، و پرشی بزرگ برای بشریت است» بشنویم :)
 
"That's one small step for a man, one giant leap for mankind."
 
+ شما هم فکر می‌کنید که خیلی افتضاح این جمله رو گفت؟ :| خیر سرت اولین انسانِ دو پا روی کره ماه هستی! یکم نمایشی‌تر و با احساس‌تر بگو خب، چیه این آخه؟ :|
 
پ.ن1: جالبه که بدونید قدرت پردازشِ یه آیفون 5، 1300 برابر بیشتر از کامپیوترِ فضاپیمای آپولو 11 هست! و نه تنها این، احتمالا هرچیزی که الان شما دور و بر خودتون میبینید قدرتمندتر از کامپیوتر آپولو هست، از چیپ‌های الکترونیکی توی پنکه‌ و کولرِ خونتون گرفته تا پلوپز و ماشین لباسشویی. بنابراین دفعه بعدی که خواستین به کامپیوتر ذغالیتون ناسزا بگین و غر بزنین یادتون باشه که یه روزی با خیلی خیلی بدتر و ضعیف‌تر از سیستمِ شما آپولو هوا میکردن :)) 
 
پ.ن2: گفته میشه که اولین بار مارگارت همیلتون عبارت «مهندسی نرم‌افزار» رو به کار برده.
 
پ.ن3: در سال 2016، همیلتون مدالِ آزادی رو از طرف رییس جمهورِ زمانِ آمریکا - اوباما - دریافت کرد. این مدال بالاترین افتخاری هست که توی ایالات متحده میتونه به یه شهروند داده بشه.
 
پ.ن4: و حتی - به نظر من - خیلی مهم تر از پینوشت قبل!، سال 2017 کمپانی LEGO (که حتما با اسباب‎‌بازی‌ها و انیمیشن‌هاش آشنایید) مجموعه‌ای به اسم «زنانِ ناسا» برای فروش قرار داد که شاملِ فیگورِ مارگارت همیلتون هم میشه :)) ببینید:
 
 
 
پ.ن5: خانم همیلتون همچنان زنده‌ست و در سنِ 81 سالگی به سر می‌بره :)
 
پ.ن6: قرار بود طیِ یک حرکت سمبولیک این پست رو زمانِ فرود آپولو 11 روی ماه منتشر کنم، ولی خب اشتباها بجای زمانِ فرود آپولو 11 روی ماه، زمان فرودش روی زمین رو دیدم :| یعنی باید چهار روز پیش منتشر میشد این پست!
 قرار بود پست طولانی تر از این باشه، ولی فکر کردم که بهتره دو قسمتش بکنم تا موقعِ رسیدن به قسمتِ دوم درحال خمیازه کشیدن نباشین :/ قسمت دوم به نوعی اسپین آف حساب میشه D:
 
پ.ن7: یه مارگارت همیلتون هم هست که بازیگره و مالِ عهدِ عتیقه! بنابراین اگر رفتین توی تصاویر گوگل سرچ کردین و نتایج عجیب دیدین متحیر نشین D:
 
پ.ن8: قالب رو برگردوندم :)) شاید قالبِ دومی قشنگتر باشه، ولی حس آرامش زیادی داشت که واقعا با وجودِ من سازگار نبود D: من آدمِ آرومی نیستم :/ شور و انرژی و حرارتِ این قالب رو بیشتر دوست دارم! 
 
 
+ عیدتون هم مبارک باشه :))
 
  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۲۶)

  • روُباست ‌‍
  • این قالبت خوب‌تره! (به‌تر نه ها! خوب‌تر!)
    پاسخ:
    + ممنونم :))
    (به ذهنش فشار می‌آورد تا وجه تمایز بهتر و خوب‌تر را متوجه شود)  :|
    آدم این مطالب رو میخونه با خودش میگه اگه اینا رو به‌شون می‌گن"انسان"پس حقیقتا من چی‌م و برای چی دارم زندگی می‌کنم :)) چه‌قدر این پستات خوبه که توی قالب صحبت های عامیانه آدم‌های این‌قدر مفید و مهمی رو معرفی می‌کنی :))

    +قالب قبلی‌ت انرژی مثبت بیشتری داشت با این‌حال این‌م طبق نظراتِ قبلی‌م جذاب و دوست داشتنی ه ^_^
    پاسخ:
    الان زوده که اینجوری بگی :) شاید خودتم یکی از این «انسان»ها بشی در آینده :)) 
    منم خودم این پست‌هام رو دوست دارم :)

    + قبلی زیادی با کلاس بود انگار :-"
    فیلم hidden figures رو دیدین؟ در مورد زنان سیاه پوست ناسا ست :)

    +عید شمام مبارک :)

    پاسخ:
    نه تنها دیدم، که به هر جانداری که اطرافم بود توصیه کردم ببیندش D: اتفاقا قسمت دوم پست قراره درباره همونا باشه :)) 

    + خیلی تشکر :)
    یکی از بهترین پست هات بود به نظرم
    خیلی جذابیت داشت برای من :)
    اینکه کدوم خوشگلتره مهم نیست همین که با این راحت تری حس خودت بهتره مهمه :) 
    پاسخ:
    جدی؟ ولی انگار چندان با استقبال مواجه نشده :-" گرچه همین که شما ازش خوشتون اومده کافیه اصلا :)

    + مهم اینه که سالم باشه D:
    پس همون
    برام عجیب بود که بهش اشاره نکردین :دی
    پاسخ:
     الان اینطوری برنامه‌های بعدی منو لو دادین شما :))))
    در عمرم اینقدر اطلاعات عمومیم احساس افتخار نکرده بود :) تشکر بابت تک تک کلمات و حرفایی که توی پست تایپ شد.
    *قالب...قبلی خوش‌رنگ‌تر بود. این‌یکی هدرِ خفن‌ناک‌تری داره.
    پاسخ:
    تشکر بابت تک تک کلمات و حرفایی که خوندین :))

    سبز هیچوقت موردِ علاقم نبوده راستش D: ولی قهوه‌ای رو دوست دارم :) فقط اسمش یکم بد در رفته :|
    بقیه شاید از شدت لذت غرق شدن باید غریق نجات بفرستیم از رویای اینکه میتونن شبیه باشن در بیارن شون :))
    لطف داری بهم
    بله بله سالم باشه :دی البته برای سالم بودن باید دخترم باشه :)) 
    پاسخ:
    یا از این حلقه‌های نجات هستن که قرمز و سفیدن :)) عاشق اونام من D:

    + ینی من الان ناقصم دیگه؟ :| :))
  • یک عدد ستآره
  • واقعاً ممنون از این حجم اطلاعات خوب که ما رو هم توش شریک کردی ^_^
    پاسخ:
    ممنون که شریک شدین :)) 
  • کوالای پیر
  • ما به این آدما همیشه مدیونیم...

    قالب قبلی قشنگتر بود ولی با اینم چیزی از ارزش هات کم نمیشه :))

    +راستی Anne رو دوتا فصلشو دیدم خیلی حال داد کلی مرسی اما فکرکنم باید منتظر فصل سومش باشم :( 
    پیکاسو حالمو بهم میزنه دیگه ولش کردم تو تمومش کردی آیا؟
    و در آخر اینکه سریال پیشنهادی چه داری ؟؟؟

    پاسخ:
    و مدیونیِ خالی فایده نداره، باید خودمون هم یه کاری بکنیم :))

    تازه سعیدِ ما هم اسپانیایی بلده :| D:

    + یعنی همه‌ی دوستان سریال رو دیدن، اما خودِ کسی که معرفیش کرده هنوز فصل دومش رو ندیده :|

    + منم دوتا قسمت مونده بود تا تموم شه دیگه ندیدمش :| خیلی مشمئز کننده بود :/  ولی فصلِ اولش که درباره اینشتینه رو خیلی دوست داشتم :) 
    فصل سوم سریال میگن درباره مری شلی هست. نویسنده فرانکشتاین.

    + Stranger things رو دیدین؟ :)
    خداوند تو را خیر عظیم دهاد برا این پست فوق‌العاده‌ت:)))
    پاسخ:
    امیدوارم با این پست از رشته‌تون خوشحال شده باشین :))
    هان
    راستی
    قالب قبلی خیلی مرتب و شیک نشسته بود:|
    تمام ذهنیتم رو ازتون به اندازه 2kΠ + Π (به طوریکه کا به سمت بی نهایت میل کند) برمیگردوند هردفه :دی
    این‌یکی جالبتره ^-^
    پاسخ:
    خب چرا زودتر نمیگفتین :| 

    تشکر :)) 

    + آثار کلاس‌های کنکور کاملا مشهوده D: ولی جدی من همیشه با حد مشکل فلسفی داشتم :/ هیچوقت هم حل نشد!
  • احمدرضا ‌‌
  • اونایی که میگن زن باید بشینه تو خونه و بچه تربیت کنه و زن رو چه به ریاضی و مهندسی، بیان و ببین که یه زن تونست انسان رو به جایی بفرسته که هیچ موجود زنده‌ای پا نگذاشته بود و به مسافتی ببره که هیچکس طی نکرده بود.

    @ارکیده
    فیلم رو دیدم بعضی جاهاش واقعا دلم گرفت. اونجایی که آب‌خوری جدا برای سیاه پوستا و سفید پوستا بود و حتی اونجا که قهوه جوش جدا گذاشته بودن براشون. چقدر انسان میتونه پست باشه که خودش رو در این حد برتر ببینه! حتی تفاوت های ما با گوریل اونقدر کمه که اگه خودمون رو نسبت بهشون برتر بدونیم حماقته. اونوقت میایم و بر اساس مرزهای ساختگی که صد سال هم قدمت ندارن؛ برای انسان ها ارزش تعیین می کنیم
    پاسخ:
    به عبارتی یک زن، یک تیم بزرگِ علمی و پنج درصدِ کلِ بودجه فدرالِ آمریکا در کنارِ هم :))) 


    @ و عجیب‌تر اینه که همه اینا در کمتر از 60 سالِ پیش بوده :/ اونم توی کشوری که خودش رو پلیسِ جهانی و دیده‌بان حقوق بشر میدونه :|
    + بدتر از همه این بود که حتی کتابخونه رو هم تفکیک نژادی کرده بودن :/
    تو چون پسر خوب گلی هستی میتونیم سالم حسابت کنیم ولی دیگه همه میدون پسر بودن جرم نیست بیماریست :)) 
    پاسخ:
    چارلی هستم٬ یک بیمار :)))
    :)) سلام چارلی
    + متشکرم که جنبه داری :دی
    جدیدا با هیچکس نمیشه شوخی کرد :|||
    پاسخ:
    :)))
    + قابلی نداشت D:
    وای بر «شوخی‌ تاب‌نیاورندگان» :))
  • -دایناسو ر-
  • این مدل پست هاتون خیلی خوبه، بیش تر، بیش تر و بیش تر بنویسید لطفا :)

    + اتفاقا قبل ورود به وبتون داشتم فکر میکردم درسته که قالب قبلی قشنگ بود ولی این قالب بیشتر به شما میاد و یه جور مناسب تریه.
    پاسخ:
    چشم :)) اصلا به نوعی اینجور پست‌ها رو رسالتِ خودم میدونم من :))


    + خیلی ممنون :) خودمم حسِ نزدیکی بیشتری به این قالب حس میکنم اتفاقا :)

  • صـــا لــحـــه
  • راستی هنوز هم دانشمندان به ماه سفر میکنند؟ چرا دیگه خبر خاصی نمیشنویم؟

    پاسخ:
    آخرین بار 42 سال پیش توی ماموریت آپولو 17 به ماه رفتن و بعد از اون دیگه هیچ انسانی روی ماه پا نذاشت!

    دلیلِ مهمش هم اینه که به صرفه نیست D: بودجه فعلی ناسا نیم درصدِ بودجه فدرال آمریکاست، زمان ماموریت آپولو 11 بودجه ناسا پنج درصدِ بودجه فدرال بود! یعنی ده برابر بیشتر از الان. دلیلش هم این بود که آمریکا نمی‌خواست به هیچ وجه جلوی شوروی کم بیاره، بنابرین بودجه هنگفتی رو به ناسا داد تا اولین کشوری باشه که انسان رو به ماه میفرسته.
    اما الان، با این بودجه کمی که ناسا داره، ترجیح میده که جاهای مفید تری پولش رو خرج کنه. سفرِ انسان به ماه خیلی خیلی هزینه‌بره، درحالی که ناسا هرکاری که بخواد میتونه با ماه‌نورد روی سطح ماه انجام بده و نیازی به انسان نداره. و تازه، اولویت اول الان برای اکتشافات مریخیه!
    + گرچه انگار قراره تا سال 2020 یک بار دیگه انسان رو به ماه بفرستن :)
  • احمدرضا ‌‌
  • اتفاقا منم قالبم نارنجی بود ، کردمش سبز بعد دوباره برگشتم به نارنجی. فکر کنم این یکی از رموز پیچیده آفرینش هست :)

    پاسخ:
    قالب من و شما قهوه‌ایه ها :)))
  • صـــا لــحـــه
  • جالب بود... نمی دونستم! :)

    دست شما هم درد نکنه که اینقدر با حوصله جواب میدید.
    پاسخ:
    خواهش میشه :))
    ممنون که خوندین :)
  • کوالای پیر
  • نه ندیدمش اما به نظر جالب میاد حتما میبینمش ممنون (:
    پاسخ:
    نظرتون رو بگین بعدا :))
  • احمدرضا ‌‌
  • غلط کرده قهویه‌ایه. از فردا میدم همه قهوه‌ای ها رو اعدام کنن جاش نارنجی بزارن. از فردا حتی خود قهوه هم نارنجیه. به قهوه‌ای سوخته میگیم نارنجی سخت ، به کرمی هم میگیم نارنجی یواش. هر کس هم اعتراض داره می‌تونه با مسئول تیربار صحبت کنه :))
    اصلا از فردا سبز و صورتی هم نارنجین. همه رنگا نارنجین. همینه که هست. همه عناصر موظفن طیف نشری خطیشون رو عوض کنن. 
    پاسخ:
    لطفا یکی ایشون رو به بیرون راهنمایی کنه‌ :))))
    ای وااااای:| من که از اول گفتم این یکیو بیشتر دوست داشتم ولی اونم قشنگ بود^-^ این یکی باحالتره. شبیه خودته:]

    راستش من جز معلم امسالمون و معلم پارسالمون که حدو یاد دادن بهمون کسی رو ندیدم با حد مشکل نداشته باشه:| بعد تازه این یکی آقاعه عم انقد فلسفه میچینه درباره حد که بدترش میکنه !:دی
    پاسخ:
    :)) آره خودم هم احساس صمیمیت بیشتری با این دارم :)

    راستش نمیدونم منبعِ دیفرانسیلتون چیه، ولی دیفرانسیل تخته سیاه خیلی قشنگ توضیح میده حد رو :) 
    چقدر باحال و قشنگ بود :)
    مرسی چیزای باحال یادمون میدی :دی
    پاسخ:
    تشکر که خوندین :))
    ادامه این سری رو نمیزاری؟:))
    پاسخ:
    چرا ایشالا بعد از یه پستی که همین یکی دو روز میخوام بذارم، میرم سراغ اون :))
    + اصلا شما خودتون چرا پست نمیذارین؟ :/
    روزی ده بار اینجا رو چک می‌کنم واقعن:دی
    +من که گذاشتم :دی
    راستی دیدم اینجا درباره حد حرف زدیم گفتم بهتون بگم شاید خوشحال شین (البته چیز خاصی هم نیستااااا. دارم تو رودروایسی میذارمتون که مجبور شین خوشحال شین!) تو مبحث حد به مقام خدایی رسیدم تقریبن ^-^ بزرگترین وستاورد دوران تحصیلم محسوب میشه:دی. یعنی دوران تحصیلم به دو بخش قبل از حد و بعدش تقسیم شد رفت پی کارش😂
    پاسخ:
    خب پستِ جدید بذارم توی پنلتون میاد دیگه :)))

    + با تاریخ دو روز پیش پست رو فرستادین آیا؟ آخه تازه امروز اومده ولی تاریخش 6 شهریوره :-"

    نیازی به رودروایسی نبود من واقعا خیلی خوشحال شدم :)) حد رو که قشنگ درک کنید دیگه مشتق و بقیه‌ش رو خیلی راحت متوجه میشین :) منم میخوام تا قبل از تموم شدنِ تابستون دیفرانسیل رو از اول بخونم؛ امسال خیلی بد خوندمش :/ اصلا اگه سوالی داشتم میام ازتون میپرسم :))
    نه آخه یه بار حدود یه سال و خورده ای پیش سه روز سر نزده بودم یه دفه بیشتر از ۱۵۰،۶۰ تا ستاره جمع شد که همین چندماه پیش صفرش کردم و هی مواظب بودم جمع نشه رو هم که یه هفته که درگیر آزمون جامع بودم هفتاد و خورده ای جمع شد! دیگه واقعن از اون به بعد انقدر اونجا شولوغ پولوغه که دیگه از سیستم دستی استفاده میکنم برا اون وبلاگایی که دوسشون دارم:دی

    +امروز که ۷ م عه ولی بله از دیروز نوشته بودم و بند آخرش کامل نبود دیگه امروز فرستادمش:]

    واااااا واسه چی میخاین دیفو باز بخونین؟:| تازه از دستش راحت شدین که:/
    ولی باشه باشه حتمن. جز انتگرال هر سوالی داشتین در خدمتم چون ما نمیخونیم ما اونو '-'
    پاسخ:
    اوه، در این صورت کاملا بهتون حق میدم :))) با همین سیستم دستی ادامه بدین پس D:

    + آها، آخه بیان با تاریخی که نوشتن رو توش شروع کردین پست رو میفرسته؛ برای همینم ستاره‌تون یکمی پایین‌تر روشن میشه :-"

    چون که توی دانشگاه کلی بهش نیاز دارم :)) و اینکه توی رشته‌های ریاضی به هیچ‌وجه از دست دیفرانسیل خلاص نمیشین! مهم‌ترین ابزار و وسیله‎‌ای هست که توی مهندسی و علوم پایه نیازش دارین و توی دانشگاه هم ادامه پیدا میکنه :)

    ممنونم :))
    روم ذغالی من اصلا این خانم مارگارت نمیشناختم جالبه بنظرم امسترانگ اکثرا میشناسن ولی نقش این خانوم و اسمش نه 
    پاسخ:
    نه بابا ذغالی چرا! بالاخره هرکس از یه جایی یه نفر رو میشناسه دیگه :)) 

    کلا کسایی که توی پشت‌ِ صحنه هستن همیشه دیرتر شناخته میشن :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی