تنگه‌ی ابوقریب :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

تنگه‌ی ابوقریب

چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۱۲ ق.ظ

1 - لیستِ انتخابِ رشته‌ی من اونقدر هنجارشکنانه بود که وقتی برای کسی تعریفش میکنم خودم نیشخند میزنم. از فیزیکِ شریف و تهران و بهشتی (با عرض معذرت از جولیک D:) شروع میشه تا نهایتا همدان و یزد. بعد از اون یه سری مهندسی زدم که مشخصا کارِ عبث و بیهوده‌ای هست، چون غیرممکنه که فیزیک قبول نشم و یه مهندسی رو بشم. ولی صرفا بخاطرِ دلِ مادرجان اونا رو هم نوشتم! و برای اینکه حتی در مقوله‌ی انتخاب رشته هم شوخی و مسخره‌بازی کرده باشم، انتخابِ بیست و چهارم و آخرم رو زدم برقِ شریف :))

+ از اونجایی که من شانس ندارم اصولا، می‌ترسم حتی تمامِ فیزیک‌ها رو مردود بشم و برقِ شریف رو بیارم :|


2- اولین جلسه‌ی آموزش عملی رانندگی دیروز بود و باید این مژده رو بدم که دیروز کسی کشته نشد D: و کلا اونقدرم که فکر میکردم سخت نبود! بجز اون موقعی که توی بزرگراه من داشتم زور میزدم که پام رو خیلی نرم و به تدریج از روی کلاچ بردارم، و همزمان مربیِ گرامی داشت ازم فرقِ بینِ مدارس تیزهوشان، هیئت امنایی، نمونه دولتی، و غیر انتفاعی رو می‌پرسید :/ و از دیالوگ‌های قابلِ توجهِ دیروز این بود :

- اون چه چراغیه؟

من: چراغ چشمک‌زنِ قرمز!

- اون زرده :|

من: به جانِ خودم قرمزه :|


3- هشت‌تا از دوستان رو مهمون کردم سینما؛ و قبل از اینکه انگِ مرفهِ بی‌دردی بهم بزنید باید بگم که بلیت‌های قم عملا نصفِ تهران قیمتشه، و تازه دیروز هم نیم‌بها بود. و اصلا بجز اینا، میخواستم قبل از اینکه دوستام برای دانشگاه از من جدا بشن و مسیرِ خودشون رو برن، حداقل یه خاطره‌ی خوب ازم داشته باشن! و اما چه فیلمی؟ تنگه‌ی ابوقریب!



تنگه‌ی ابوقریب قطعا بهترین و فنی‌ترین فیلمِ سینمایِ دفاعِ مقدسِ ایران تا الان هست. از جلوه‌های ویژه‌ی بصری و ریتمش گرفته تا پلان‌های طولانی و بدونی کاتی که برداشتش برای خیلی از کارگردان‌ها مثلِ یه کابوس میمونه و قطعا کارِ بسیار بسیار سختیه؛ تازه اونم توی یک فیلمِ جنگی و پر از جنب و جوش. حتی شاید اغراق نباشه اگر بگم که در مواقعی فیلم میتونه از نظرِ بصری به خوبی تنه به تنه‌ی فیلم‌هایی مثلِ «نجاتِ سرباز رایان» بزنه.

داستانِ فیلم خطی و سر راسته و از همه مهمتر اینکه شعاری نیست. صرفا یکی از مهمترین وقایع جنگ رو نشون میده که گمنام مونده و قضاوت رو میذاره به عهده‌ی خودتون. و یکی از نقاط قوت فیلم قطعا شخصیتِ حسن هست که باعث میشه وسطِ اون همه انفجار و خاک و خون باز هم بتونید بخندید.

بعد از پایان بندیِ قشنگ و موسیقی احساس برانگیزِ آخرِ فیلم، زیبایی‌های فیلم باز هم تموم نمیشه و قبل از نمایشِ تیتراژِ آخرِ فیلم، ابتدا اسمِ شهدای گردانِ عمار نشون داده میشه؛ تا بتونیم شاهدِ اسمِ کسانی باشیم که این حماسه‌ی گمنام رو خلق کردن.

من یکی دیگه از دوستام رو هم دعوت کرده بودم و ایشون برای بیانِ دلیلِ نیومدنش صرفا به این جمله که «فیلمش مالِ دفاعِ مقدسه» اکتفا کرد. و لازم به ذکره که ایشون حاضره بره سینما و کمدی‌های مسخره و آپارتمانی سینمای‌ایران رو ببینه، اما حاضر نیست که تعصبش و قضاوت‌هاش رو کنار بذاره و یک اثرِ بیگ‌ پروداکشن و قوی‌ای مثل تنگه‌‌ی ابوقریب رو تماشا بکنه. همونطور که هیچوقت به وقتِ شام رو ندید و هیچوقت‌ هم نمیفهمه که چه فیلمی رو از دست داده!

چیزی که میخواستم بگم این بود که حتی اگر به عبارتِ «دفاعِ مقدس» هم اعتقاد ندارید میتونید «تنگه‌ی ابوقریب» رو صرفا به عنوانِ یک فیلمِ جنگی تماشا بکنید و ازش لذت ببرید. همونطور که Hacksaw Ridge رو تماشا میکنید.


+ یک نفر توی کامنتِ یکی از سایت‌ها گفته بود که انتظارِ این همه شعار «ضد جنگ» رو توی فیلمی از موسسه‌ی اوج نداشته. این مشخص میکنه هیچوقت ایشون نفهمیده که تمامِ فیلم‌هایی که برای دفاعِ مقدس ساخته شده مفهومِ ضدجنگ دارن! اینکه جنگ رو به نمایش میذارن به نشانه‌ی تقدیسش نیست. همونطور که فیلمِ Hacksaw Ridge پره از صحنه‌های بسیار خشن و پاها و دست‌های بریده شده و دل و روده‌های بیرون ریخته؛ و با وجودِ تمام این‌ها انسانیت رو به نمایش میذاره که چطور «داس» بدونِ اینکه حاضر بشه دست به تفنگ ببره و جونِ کسی رو بگیره، به تنهایی 75 نفر از همرزمانِ مجروحش رو نجات میده و از خطِ مقدم عقب میبره. هرچند بماند که چقدر کشتنِ ژاپنی‌ها رو توی خاکِ خودشون قهرمانانه به تصویر می‌کشه. 

پ.ن: خوندنِ این پست پیشنهاد میشه :)


  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۲۹)

فیلم به وقت شام خیلی سرگرم کننده و زیبا بود.ممنون بابت معرفی.احتمالاً این رو هم ببینم.
پاسخ:
خواهش میشه :)) گرچه هدف و مفهومش مهم تر از سرگرم کنندگیش بود :))
تعریف سنگینی کردی ازش! نجات سرباز رایان و...
به وقت شام رو دوست نداشتم و به نظرم فیلم قوی ای نبود. 
ایشالا ابو قریب خوب باشه :)
پاسخ:
از نظر بصری فقط گفتم که میتونه شبیه اون باشه :)) وگرنه توی موارد دیگه متفاوتن قطعا. و اینم چندان تعریف سنگینی نیست البته؛ نجات سرباز رایان مال بیست سال پیشه :-" دیگه حداقل تکنولوژی های اون موقع رو سینمای ما داره :))
ایشالا :)
یه مشت جلوه های ویژه بود خب !
چی ترین؟ :)
پاسخ:
اتفاقا بنظرم حساب شده از جلوه های ویژه استفاده شده بود! سعی نکرده بود که جلوه های ویژه رو بکنه تو چشم بیننده و پز بده D: با اینکه بودجه نسبتا زیادی هم داشت فیلم و میتونست این کار رو بکنه :))
چندتا چی ترین گفتم :)) کدومش؟ D:
  • صـــا لــحـــه
  • من منتظرم شعله‌ور بیاد...
    پاسخ:
    من تریلرش رو دیدم خیلی جالب بود :)) فقط راستش نفهمیدم داستانش چیه اصلا :/ 
  • صـــا لــحـــه
  • در مورد یک مردِ حسود هست که آتش حسادت همه‌ی زندگیش رو تا مرز نابودی میبره :)
    پاسخ:
    نه خب در این حد رو که فهمیده بودم D: یکم جزئیات بیشتر میخواستم :))
  • صـــا لــحـــه
  • دیگه چگونگیِ این اتفاق همه چیزو لو میده دیگه. به نظر من هم موضوعش بکره و هم فضای فیلم. 

    + ولی شما خیلی درمورد مفهوم فیلمِ تنگه ابوقریب که اینقدر براتون جالب بود نگفتید! کاش بگید.
    پاسخ:
    راستش من کلا میتونم چندین صفحه درباره‌ی جزئیات و حواشی یک چیز صبحت کنم، ولی وقتی حرف از خود مفهوم میشه نمیتونم اونی که منظورمه کاملا رو ابراز کنم :/ برای همین ترجیح میدم که کلا چیزی ازش نگم و نظرم رو ناقص منتقل نکنم :))

    ولی باید بگم که فیلم داستان ناب و ویژه‌ای نداشت.‌همون چیزی که از دفاع مقدس خوندیم و شنیدیم بود، که البته با این وجود هنوز هم ارزشمنده. چیزی که زیباش کرده بود روایت داستان و آمیختنش با تکنیک‌های جدید بود‌ که توی فیلمای دیگه به این صورت نداشتیمش تاحالا :)
    پایانش چی؟! پایانش هم همین‌قدر جذاب بود؟!
    *این فیلم hacksaw ridge رو برای این دیدم که فهمیده بودم بازیگر نقش اولش [داس] بازیگر مرد عنکبوتی توی فیلم مردعنکبوتی شگفت‌انگیزه. :|
    پاسخ:
    صفت جذاب خیلی تنوع داره آخه، ولی بلی اون بیست دقیقه‌ی پایانی فیلم قشنگ و تاثیرگذار بود :) از اینا که بعد از پخش شدن تیتراژ دوست دارین بایستین و دست بزنید :)

    * مثل پسرا که هر فیلمی که اما واتسون توش بازی کرده باشه رو می‌بینن D: حالا خود فیلم رو دوست داشتین؟
  • هولدن کالفیلد
  • اتفاقا یه سری، اعم از دکتر میم میگن که ابوقریب جز وجه تکنیکی هیچی برای گفتن نداره!!! من ببینم نظر شخصی خودم رو اعلام میکنم!
    پاسخ:
    راستش منم چیزی از داستانش نگفتم. داستانش معمولی بود؛ ولی اینکه «هیچی برای گفتن نداره» خیلی نامردیه بنظرم. حداقل روایت داستان قشنگ بود! و اینکه نظر من رو اصلا حساب نکن! من به شدت آدم جوگیری هستم :)) کافیه یه پایان بندی قشنگ و حماسی داشته باشه فیلم تا تمام ضعف‌های قبلی فیلم رو فراموش کنم :/
  • خورشید ‌‌‌
  • فیلم رو ندیده‌م. تا نبینم هم اون قسمت رو نمی‌خونم. پیش زمینه ایجاد می‌کنه. فقط اومدم بگم مرفه بی‌درد..‌مرففه بی‌درد.. مرفه بی‌درررررد
    پاسخ:
    :)))
    شما با یه بلیت از پردیس سینمایی کوروش، میتونین چهارتا از دوستای من رو‌ توی قم دعوت کنید D: حالا نوبت منه که بگم : مرفه بی‌درد...مرففه بی‌درد... مرفه‌ بی‌درررررد :)))
    اغواکننده‌ در موردش حرف می‌زنید :] 
    *خب با توجه به حضور مستمرم توی مدرسه دخترانه، باس بگم دخترا هر فیلمی که سم کلفلین توش بازی کرده باشه رو می‌بینن. ولی خب این باعث نشده که توقعشون از طرف مقابلشون بالا بره. عکس دوست‌پسراشونو که نشون می‌دن بیشتر ذهن آدم می‌ره سمت گوژپشت نوتردام. بیخیال...از داس بگم...نصف چشمه‌ی اشکم پای این فیلم خشک شد. فیلمی که بتونه منو موقع دیدنش به حرف بیاره ینی اوجِ اوجِ شاهکار اون فیلم. خوب یادمه. آخرای فیلم زیر لب با بغض می‌گفتم: خدا تو رو خدا کمکش کن. :)))
    پاسخ:
    حالا یه وقت فیلم رو توی ذهنتون خیلی هایپ نکنید که بعدا بخوره توی ذوقتون :))
    * ممنون از اطلاعات دست اولی که دادین :)) من فکر میکردم هنوز احسان علیخانی توی مدارس دخترونه پادشاهی میکنه :|  D:
    بلی اون آخراش خیلی خوب بود :) یا اونجایی که حتی به ژاپنیه هم مورفین زد و کمکش کرد! :(
  • صـــا لــحـــه
  • کلا چیزی که متوجه شدم اینه که خیلی به تکنیک علاقه مند هستی! 

    مواظب خودش باش.
    پاسخ:
    بله کلا مراحل فنی ساخت و پشت‌صحنه‌ی پروژه‌ها رو خیلی دوست دارم :)) حالا چه یه فیلم سینمایی باشه، چه یه سازه‌ی معماری یا هرچیز دیگه :)
    و اینکه چشم :) فقط متوجه نشدم که چرا؟ 
    لیست انتخاب رشته ی من هم خیلی هنجارشکنانه بود ی جوری ک وقتی داشتم وارد سایت میکردم خودم خنده ام میگرفت.کلا با این انتخاب رشته هامون ثواب میکنیم چون باعث خنده ی ذوستان میشیم:|
    رانندگی! هنوز تاسف میخورم ک چرا زودتر نرفتم الان دیگه فک کنم بای بندازمش سال بعد
    فیلم رو ندیدم
    پاسخ:
     کلا هنجارشکنی  کیف میده D: البته نه هنجارهای انسانی و اخلاقی، همین هنجار‌های کوچیکی که خود آدم‌های دور رو برمون درستش کردن رو میگم :))

    نه اتفاقا از الان تا آخر تابستون میتونید گواهینامه بگیرید. هنوز دیر نشده :) کلا یک هفته‌ کلاس آیین نامه‌ هست؛ بعدش هم ده روز آموزش شهریه. بعدم که امتحان میدین :)
  • کلمنتاین ‌‌
  • امان از تعصب
    + سعی میکنم ببینمش :) کاش یکی هم منو دعوت میکرد :))
    پاسخ:
    + اگه تو شهر ما بودین حتما این کار رو میکردم :))
  • آسـوکـآ آآ
  • هنوز به اکران شهر ما نرسیده
    تعریفش رو تو دوران جشنواره خیلی شنیده بودم
    باید برم ببینم حتما :)

    انشاالله فیزیک قبول شین، هر جایی که دوست دارین
    اسم فیزیک میاد روحم تازه میشه اصن :)

    پاسخ:
    ایشالا که زودتر بیاد :))
    خیلی ممنونم :)) ئه شما هم از جمله فیزیک‌دوستان هستین پس؟ :)
    وقتى تنگه ى ابو قریب این همه جایزه برد همه به این نسبتش میدادن که فیلم دفاق مقدسى معلومه به این جایزه میدن و اما هیچ کس فکر نمیکرد که همون فیلم به قول خودتون دفاع مقدسى اینقدر عالى و خوب باشه
    و صرفا با یه دفاع مقدسى تمام اون زحمتاشون رو زیر سوال میبردن  
    اتفاقا انتخاب رشتتون که خیلى باحاله 

    پاسخ:
    دقیقا درسته! به طرز کاملا مسخره‌ای به عبارتِ «دفاع مقدس» یه بارِ معنایی منفی دادن :/ انگار نه انگار که یه بخشی از تاریخ کشور خودشونه. همونطور که مثلا نولان حق داره بیاد فیلم دانکرک رو بسازه، بهرام توکلی هم حق داره که بیاد تنگه‌ی ابوقریب رو بسازه :)

     به نظر خودمم باحاله D: ولی خب از دیدِ خیلیا اینجوری نیست :)))
  • بنیامین بیضایی
  • اگه فیزیک میخونی بخون. برق میخونی بخون برو رانندگی کن... هر کاری میخای بکن فقط فیلم ایرانی نبین :)
    پاسخ:
    من همین الانش هم عموما فیلمِ ایرانی نگاه نمیکنم، ولی با اینحال میدونم که درست نیست اینطوری بگیم :)) فیلمای خیلی خوبی هم اکران میشه هر چند وقت یبار. درام‌های قوی و درست حسابی :) ولی با اینحال من اغلب اون فیلمایی رو نگاه میکنم که خارج از جریانِ غالبِ سینما هستن. مثل همین به وقتِ شام یا تنگه‌ی ابوقریب، یا حتی شعله‌ور که تازه اکران شده  :))
    ضمنِ اینکه شما نمیتونی همینطوری سینما رو به حالِ خودش رها کنی و انتظار داشته‌ باشی پیشرفت بکنه :-" باید تماشاش بکنی، فیلمای خوبش رو تشویق کنی و از فیلمای بدش انتقاد کنی. اینطوری میتونیم به پیشرفتش جهت بدیم :)
    You're dead to me!
    پاسخ:
    ?Am I a walking dead  :)))
    فیزیک حرف داره برا گفتن... کلا علوم پایه قشنگتره. اگه دوستش داشته باشی :)
    اینو از کسی قبول کن که سالها مهندسی میخونه و علاقه هم داشته. اما اگه برگردم عقب فیزیک یا ریاضی میخوندم :)
    امیدوارم هرچی و هر کجا به صلاحته قبول بشی. اگه کاشان قبول شدی هم پیشاپیش ولکام :)
    پاسخ:
    من که دوستش دارم :)) نمیدونم اونم منو دوست داره یا نه D:
    خیلی خیلی ممنونم ازتون :)) اتفاقا کاشان رو خودمم خیلی دوست دارم، شهر قشنگیه :) ولی احتمال میدم چندتا انتخاب قبل از اون قبول بشم!
    + شما هم موفق باشین :)) مهندسی که به علوم‌پایه علاقه داره هم سه هیچ جلوئه از بقیه :)
    میدونی چیه همیشه حسرت داشتن همچین دوستیو دارم :| اوصولا اونی که مهمون میکنه منم:|
    پاسخ:
    اگه یه موقعی گذرتون به اینورا افتاد ما درخدمتیم :)) گرچه احتمالا اون جایی که شما هستین سینما‌های خیلی بهتری از قم داره :/

    + منم اینقدر رفیق‌باز و دست و دل‌باز نیستم همیشه D: ولی خب اینبار میخواستم یه خاطره‌ی خوب از خودم در اذهانِ دوستان به جا بذارم :)))
    @رستاک
    بازم خدا رو شکر کن داری دوستایی که مهمونشون کنی
    من حتی کسیو ندارم مهمونش کنم
    باشه فقط،مهمون کردنش با من...
    پاسخ:
    دوست پیدا کردن خیلی هم سخت نیستا :))
    الان حالتون چطوریاست؟ (:
    پاسخ:
    حالمون خیلی خوبیاست :))
  • פـریـر بانو
  • مهم اینه رفته باشی پی چیزی که توش علاقه و استعداد داری ؛)
    موفق باشی چارلی.

    فیلم رو هم ندیدم ولی خدا یه همچین دوست مرفه بی‌دردی نصیب همه بکنه! الهی آمیییین :))

    @رستاک
    واقعا؟ یکی از آخر هفته‌های مهرت رو خالی کن پس! :))
    پاسخ:
    علاقه رو که میدونم دارم، ولی برای استعداد هنوز چیزی بروز ندادم از خودم :))
    خیلی ممنونم :)) شما نیز :)
    + من دانشگاهِ شما رو اون روزِ آخر توی دفترچه دیدم تازه :| اتفاقا فیزیکش خیلی خوب بنظر میومد، ولی دیگه فرصتی برام نمونده بود که تحقیق و پرس و جو کنم از بقیه، برای همینم ناچارا دیگه انتخابش نکردم!

    الهی آمیــــــــــــن D:

    ++ خب شاید آخرای مهر فیلمِ درست و حسابی‌ای نباشه رو پرده :-"
    نه بابا اینجام سینماش خوب نیست:)تهران خوبه ولی:) شمام اگه گذرت به تهران افتاد بیا بریم مهمون من:))
    @ناشناس 
    بیا خودتو شناس کن دوست شیم باهات:)))
    @حریر
    شما بحثت جداست:)) اعلام امادگی میکنم:))
    هدف از سینما فیلم نیست دیدن دوستاس:))
    پاسخ:
    چشم ممنونم :))

    + درسته، ولی اگر فیلم هم فیلمِ خوبی باشه خیلی بیشتر کیف میده حتی! یک تیر و دو نشان میشه :))
    دوست پیدا کردن سخت نیست چارلی:)
    دوستای خوب پیدا کردن سخته -_-

    @رستاک
    خدمت شما هم میام:))
    پاسخ:
    ایشالا که هرچه زودتر دوستای خوبی پیدا کنید :))
  • بنیامین بیضایی
  • Yeah, you are right. 
    پاسخ:
    I hope I am :))
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام
    پس لازم شد یک سری به سینما بزنم !!
    پاسخ:
    سلام :)
    قبلش نظرِ بقیه رو هم بپرسین. من یکم احساسی نظر میدم کلا :)) نظراتم قابلِ اتکا نیست D:
  • امید ظریفی
  • یک رو خوندم و یک‌ضرب اومدم بنویسم که درود بر تو!
    ایشالا همون اولی، پیش خودمون (-;
    پاسخ:
    درود بر شما :))
    نه بابا شریف که الان رسما یک فانتزی هست برای من :/ ولی خب ایشالا به زودی برای یه سری راهنمایی مزاحمتون بشم :))
  • سارا سماواتی منفرد
  • چندجای دیگه هم دیدم ازش تعریف کردند.
    فیلم دفاع مقدسی ( بخوانیمش جنگی ) خوش ساخت دوست دارم !
    به هرحال ممنون از معرفی .
    پاسخ:
    پس ایشالا که اینم دوست داشته باشین :)) نظرتون رو دربارش بگین بعدا!

    + خواهش میشه :))
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام
    تنگه ابو قریب را دیدم بر خلاف آن چیزی که در ذهنم ایجاد شده بود اصلا خوشم نیامد.
    جدا از مسائل تکنیکی فیلم برداری که گفتید و من در خصوصش اطلاعات ندارم اما در مورد داستان و خود فیلم فکر نکنم این فیلم را بشه بهترین فیلم دفاع مقدس تا الان نامید.
    مقایسه ای هم که با نجات سرباز رایان کرده بودید این کجا و اون کجا .
    یک بی نظمی عجیبی تو فیلم موج می زد .
    شاید این نبرد مهم و کار حماسی که رزمندگان در واپسین روزهای جنگ انجام دادند را بهتر و جذاب تر می شد به بیننده ارائه کرد حتی بیننده غیر ایرانی .
    به هر حال به مذاق من خوش نیامد البته نظر من بود و ممکنه دیگران خوششون بیاید و در جای خودش محترم.
    باز هم ممنون.

    پاسخ:
    سلام :)) 
    بیشتر دوستان هم نظر شما رو داشتد :) من گفتم که نظراتم خیلی احساسیه و قابل اتکا نیست D:
    و اینکه مقایسه‌ی من با نجات سرباز رایان هم فقط از نظر بصری و جلوه‌های ویژه بود، وگرنه تو زمینه‌های دیگه خیلی متفاوتن قطعا :)
    و بی نظمی داستان رو هم من قبول دارم کاملا، ولی این بی‌نظمی رو دوست داشتم D: یه حس مستند‌گونه و طبیعی داده بود به فیلم، احساس نمیشد که یه سناریو از قبل چیده شده برای داستان. ولی موافقم که میشد خیلی بهتر و جذاب‌تر ساخت این فیلم رو :)
    + تشکر که نظرتونو گفتین :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی