Beauty :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

Beauty

دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۳۵ ب.ظ

دیشب پستی رو توی وبلاگی دیدم. پست زیبایی بود، اما با یه بخش از متن موافق نبودم. اونجایی که نویسنده معتقد بود علمی نگاه کردن به دنیا، زیباییش رو از بین میبره. یادم افتاد که توی کتاب ادبیات پیش‌دانشگاهی هم، توی درس کویر، دکتر شریعتی عقیده مشابهی داشت؛ که باعث شده بود من از همون اول نسبت به این درس گارد بگیرم. متن درس با این پاراگراف تموم میشد: 

 " شکوه و تقوا و شگفتی و زیبایی شورانگیز طلوع خورشید را باید از دور دید. اگر نزدیکش رویم از دستش داده ایم! لطافت زیبای   گل در زیر انگشت های تشریح می پژمرد! آه که عقل این ها را نمی فهمد! "

من نمیخوام از خودم جوابی بنویسم، فقط دو تا نقل قول از حرفای ریچارد فاینمن توی سخنرانی‌هاش رو اینجا میذارم:


1

من دوست هنرمندی دارم، او بعضی اوقات دیدگاه‌هایی دارد که من زیاد با آن‌ها موافق نیستم. مثلا گلی را به دستش می گیرد و می گوید: «ببین چقدر زیباست» و من هم با او موافقم، در ادامه می گوید «می بینی، من به عنوان یک هنرمند زیبایی گل را می بینم. اما تو به عنوان یک دانشمند، آن را تکه تکه می کنی و از بین می بری». به نظر من او یک جور دیوانه است. اولا من معتقدم آن زیبایی را که او می گوید همه می توانند ببینند، از جمله من. شاید زیبایی شناسی من به اندازه او قوی نباشد ولی برای من هم زیبایی گل تحسین برانگیز است. و این در حالی است که من در مورد گل چیزهای بیشتری می‌بینم. من سلول ها و واکنش ها پیچیده‌ای که درون آنها اتفاق می افتد را می توانم تصور کنم و آنها هم به نوبه خود دارای زیبایی هستند. منظورم اینست که زیبایی فقط در ابعاد سانتی متری نیست و در ابعاد کوچکتر و در ساختارهای داخلی نیز زیبایی وجود دارد. همچنین در فرآیندهای داخلی این گل، رنگ‌ها طوری آمیخته شده اند که حشرات را برای گرده افشانی جذب کنند. و این فرآیند جالبست چون این را نشان می دهد که حشره ها هم رنگ را می بینند. یک سوال پیش می آید: آیا این حس زیبایی شناسی در ساختارهای ریزتر هم وجود دارد؟ چرا زیباست؟ تمامی این سوالات گوناگون و جالب نشان می دهد که دانسته های علمی به هیجان، رموز و هیبت یک گل اضافه می کند؛ نمی توانم بفهمم که چگونه کاهش می دهد.

** این تصویر، همین نقل قول به صورت گرافیکی هست :)

2

«شاعران گفته‌اند که علم، زیبایی ستارگان را ضایع می‌کند. چون‌که آنها را صرفاً کره‌هایی از اتم‌ها و مولکول‌های گاز می‌داند. اما من هم می‌توانم ستاره‌ها را در آسمان شب کویر ببینم و شکوه و زیبایی‌شان را حس کنم. می‌توانم این چرخ‌ و فلک را با چشم بزرگ تلکسوپ پالومار تماشا کنم و ببینم که ستاره‌ها دارند از همدیگر، از نقطه‌ی آغازی که شاید زمانی سرچشمه‌ی همگی‌شان بوده است، دور می‌شوند. گمان نمی‌کنم جستجو برای فهمیدن این چیزها، لطمه‌ای به رمز و راز زیبایی این چرخ و فلک بزند. راستی شاعران امروزی چرا حرفی از این چیزها نمی‌زنند؟ چه‌ جور مردمانی هستند این شاعران که اگر ژوپیتر خدایی در هیئت انسان باشد، چه شعرها برایش که نمی‌سرایند، اما اگر در قالب کره‌ی عظیم چرخانی از متان و آمونیاک باشد، سکوت اختیار می‌کنند؟»


منبع نقل قول ‌ها: سیتپور


احتمالا ریچارد فاینمن رو نشناسید. برنده نوبل فیزیک 1965 و چندین جایزه علمی دیگه. ولی اینا مهم نیست، چیزی که فاینمن رو اینقدر توی جامعه خودش، و حتی توی جهان محبوب کرد این بود که فاینمن از جنس خود مردم بود. فاینمن میتونست مثل خود مردم حرف بزنه، پیچیده ترین مفاهیم علمی رو به ساده ترین شکل توضیح بده. فاینمن یه معلم خارق العاده بود. موقع تدریس، مثل یه شومن روی صحنه نمایش رفتار میکرد. فاینمن قصه و خاطره میگفت، شوخ بود و همه چی رو امتحان میکرد. و در کنار همه این‌ها بدون اغراق جزو برترین فیزیکدانای تاریخ بود.


پ.ن: خیلی طعنه آمیزه که بعد از خراب کردن امتحان شیمی بیام همچین پستی بذارم نه؟ :|

  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۳۰)

چه پست غنی ای!
بد عادتمون میکنید هاا..
مقایسه دو دیدگاه+ ۲ تا نقل قول+ اینفوگرافیک+ معرفی دانشمند
بسی عالی!
تشکر :)
پاسخ:
تشکر :)))
 من خودم حواسم به اینایی که گفتین نبود اصلا D: بیشتر چون موضوع حیثیتی بود دربارش نوشتم D:

و پست غنی بودن به اینا نیست :)) همون تصویری که توی پست دیروز برای تلطلیف فضا (:دی) همراه اون دو بیت شعر گذاشتین، به همین اندازه غنی و از همه مهم تر حال خوب کن بود :))
  • هولدن کالفیلد
  • به نظر من طعنه آمیز اینه که بگی لمتحان شیمی داشتم :| حس فنچولینگ بهت پیدا کردم :|
    پاسخ:
    عمدا اونو برای تهذیب نفس گذاشتم که حس خود شاخ پنداری بهم دست نده :))) پس وظیفشو درست انجام داده پینوشت D:
    بنده ترجیح میدم سکوت کنم :)
    پاسخ:
    هر طور مایلین :)) ولی اینجا از همه‌ی نظرات استقبال میشه ها :)
    من فعلا فقط پی نوشتو خوندم
    منم شیمی داشتم:دی 
    یه پست ورد نوشتم تو خونه دارم راجبش ولدن گفت فنچول شاید منتشرش نکنم:|
    پاسخ:
    هولدن چون من اول یه پست اینطوری گذاشتم بعد اونو گفتم بهم گفت فنچول  D: وگرنه از اول اگه درباره امتحان حرف بزنی مشکلی نیست :))))

  • جولیک ‌‌‌‌‌
  • نه، ولی اگه بعد خراب کردنِ امتحان ادبیات میومدی میگفتی کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ شاید احساس می کردیم افسرده ای چیزی شدی:دی
    پاسخ:
    خیلی خوب بود :))))

    " کار ما شاید این است
     که میان گل نیلوفر و قرن
     پی آواز حقیقت بدویم"  :)
    دقیقاً این جمله رو که خوندم:
    «دیشب پستی رو توی وبلاگی دیدم. پست زیبایی بود، اما با یه بخش از متن موافق نبودم. اونجایی که نویسنده معتقد بود علمی نگاه کردن به دنیا، زیباییش رو از بین میبره.»
    به نظرم رسید بعد از خوندن کامل پستت بیام در تایید حرفت سخنرانی فاینمن رو نقل قول کنم، بعد اومدم پایین دیدم پستت کلاً همون سخنرانی فاینمنه! :دی
    پاسخ:
     از اینکه نه تنها فاینمن رو میشناسین٬ که سخنرانی‌هاش هم خوندین، بسیور (@کپی رایت، جولیک) خوشحال شدم :)) تازه در کنار اینا هری پاتری هم هستین :)))
    + من یه کتاب که مجموعه سخنرانیای فاینمن بود رو هدیه دادم به دبیر فیزیکمون امسال :))
    دقیقا من باهات موافقم۰نمیدونی بعضی وقتا که در ابعاد سلولی مولکولی با یه جزئیاتی آشنا میشم هنگ میکنم این همه ریز ریز همه چی در کنار هم قرار بگیره اونقدری که ذهن آدم از فهمیدنش هم عاجز بشه بعد انقدر قشنگ و دقیق مدام توی هستی دارن انجام میشن ۰اصلا همین ساختار سلول ها و مولکول ها۰اصلا زبان عاجزه از گفتن همه ی این زیبایی ها ۰۰۰
    من زیست رو عاشقم چون با فهمیدنش خیلی از هستی رو درک کردم و فهمیدم هر چیزی دلیلی داره و توی هر چیزی زیبایی خاص خودش وجود داره و مهم ترینش اینکه این همه پیچیدگی و دقت و نظم و شگفتی باعث شد یقین خیلی بیشتری پیدا کنم واسه بودن و رحمت و مهربونی و قدرت و خیلی صفات خدا :)
    پاسخ:
    بفرمایید، شاهد هم از بلاگستان رسید :))
    خوش به حالتون که با این جزئیات طبیعت از نزدیک سر و کار دارین‌ :)) ایشالا که همینطور با شگفتی‌های خلقت خدا بیشتر آشنا بشین و لذت ببرین :)
    بله بله من شاهدم :دی
    اره خیلی خوبه:)
    پاسخ:
    :))))
    عالللللییییییی
    پاسخ:
    تشکر :)
    بحثش خیلی طولانیه. من نظر هنوز همون‌هاییه که قبلا در صجبت با پرهام در کامنت‌دونی  من گفتیم.
    من هم خیلی ذوق کردم دیدم اشاره کردی به فاینمن. ^_^
    پاسخ:
     توی کامنت‌دونی بحث فرق داشتا، اونجا بحث این بود که اصلا آیا خود علم زیباست یا نه. البته اونجا هم من حرف پرهامو پذیرفتم که گفته بود خود زیبایی علم متاثر از ادبیاته :))

    ئه شما هم؟ :))) من فکر میکردم فاینمن تو ایران خیلی گمنامه D:
    لعنتی. لــعــنتی. فاینمنِ لعنتی. فاینمنِ دوست‌داشتنیِ لعنتی. توانایی دارم ساعت‌ها در موردش حرف بزنم و ذوق کنم.
    می‌تونم جوابت به گلبولِ سفیدو به خودت بدم. پاترهِدی، فاینمن ـو می‌شناسی و خب مشخصا شخصیت "علم" دوستی داری. کافیه بیای بگی قصد داری فیزیک محض بخونی که از خوشحالی سکته کنم. :))
    پاسخ:
    چقدر این پست باعث شد که آدمای شبیه خودم رو پیدا کنم :))
    منم همینطور! ولی بعضی وقتا فکر میکنم شاید خود فاینمن اصلا مخالف این کارام باشه!؟ فاینمن هنجار شکن بود، معتقد بود که از کسی نباید بت ساخت! میترسم اینکه فاینمن رو دوست دارم بر خلاف تفکرات فاینمنی(!) باشه.
    یاد این پیشگوها افتادم D: همش درست بود :)) 
    و بلی قصد دارم فیزیک بخونم :)) هرچند حقیقتا میترسم :/ هیچ توانایی‌ بالایی توی ریاضیات و فیزیک ندارم آخه :/ حتی بعضی وقتا از حد معمولی هم پایین تر میام. یعنی علاقه میتونه جور استعداد رو بکشه؟ برعکس، توی علوم انسانی خیلی استعداد دارم. چیزی که علاقه‌ای ندارم بهش. بدترین حالت ممکنه اینکه علاقه و استعدادت همسو نباشن :/
    @گلی
    اگه خودتی! داغان صفت! آدرس وبت ر بفرست برام.
    پاسخ:
    آیا استفاده ابزاری از کامنت‌دانی ملت کار خوبیست؟ آیا این کار داغان صفتی نیست؟ :)))))
    اینم بگم راستی! فیزیک و ریاضی از منفور ترین مسائل زندگی من بودن :| و این نفرت ریشه در کودکی من داشته و روز به روز وسیع تر و عمیق تر شده است :|| 
    پاسخ:
    این نفرت ریشه در همان داغان صفتی داره  :))))

    صفا و روشنایی و نور بخشیدم به کامنت‌دانیِ داغانت ای پفک‌ذات :))))
    پاسخ:
    آه، چشمانم کور شد از این نور :)))
    فاینمن عزیز :) اولین کسی که شجاعانه از علم نانو سخن به میان آورد (سخنرانیش در این باره معرکه هست و به فارسی هم ترجمه شده. توصیه میکنم بخونیدش)

    برعکس چیزی که دوستان هنرمند ما معتقدن، هرچه به سمت عالم میکروسکپی بیشتر حرکت کنیم؛ نظم و زیبایی بیشتری رو خواهیم دید. اثباتش سادست. هرچی سیستم ما بزرگتر باشه ، عوامل ایجاد کننده هم بیشتر میشن پس نظم کمتر میشه. حالا اگه ما به مقایس های ریز رو بیاریم ، بی نظمی کم و کمتر و در نتیجه اون زیبایی بیشتر میشه. مثلا وقتی که به چیزی در حدود اتم ها برسیم ، تقریبا با نظم مطلق روبرو میشیم.
    مثل این یه ویروسه. نظم و زیبایی که توی این نیمه جاندار وجود داره ، توی مقایس های بزرگ اصلا وجود نداره :
    http://digiato.com/wp-content/uploads/2015/12/283615-virus.jpg
    پس بر خلاف اون چه که تصور میشه ، زیبایی حقیقی رو داشنمندا می بینن و نه هنرمندا یا فلاسفه
    پاسخ:
    بلی خوندمش خیلی تشکر :) با عنوان «آن پایین جا زیاد است» توی کتاب «لذت فهمیدن» که مجموعه‌ای از سخنرانیا و حرفای فاینمنه. این کتابم من توصیه میکنم :)

    راستش من فکر میکنم حرفتون تا یه جایی درسته فقط ! وقتی از یه حدی ریز تر بشیم کلا همه اون نظم و قانومندی فرومیپاشه. همه چی تا حد یه «احتمال ریاضی» تقلیل پیدا میکنه. دیگه نمیتونیم بفهمیم یه ذره چطور حرکت میکنه، فقط میتونیم احتمال بدیم که کجاست! نمیتونیم بفهمیم که یه الکترون برانگیخته کی فوتون گسیل میکنه، کاملا شانسی و تصادفیه. نمیتونیم تمام حرکات مولکول‌های یه گاز رو پیش بینی کنیم، پس ناچارا دست به دامن مکانیک آماری میشیم.
    و کلا من فکرمیکنم برعکس، نظم توی ابعاد ماکروسکوپی بیشتره :)) البته اینکه هرچی ریزتر بشیم زیبایی بیشتری رو می‌بینیم رو کاملا قبول دارم‌ :)
    به پست:
    به‌به! به‌به! (-:

    به اینکه گفتی قراره فیزیک بخونی:
    اگه واقعن با فکر انتخابش کردی، احسنت! (-:



    پاسخ:
    تشکر :)))
    راستش خودم مطمئن نیستم هنوز تصمیمم احساسیه یا با فکره :)
    خیلی خوب نوشتین....معلومه که کتاب فراون میخونین.....
    شما دنبال شدین ،خوش حال میشم دنبال کنین
    پاسخ:
    خیلی تشکر :) 
    راستش من با این «دنبال کردن در ازای دنبال کردن» موافق نیستم اصولا :) ایشالا شما پست های بیشتری بنویسید، ما هم میخونیم در آینده و دنبال هم میکنیم :)
    فاینمن
    نانو
    نانو
    فاینمن
    کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم.

    +حرفای فاینمن تا جایی که شاعرانه نشه عالیه.
    ++المپیاد نانو شرکت کرده بودی؟
    پاسخ:
    :))
    + مگه حرفای شاعرانه هم داره؟ تا جایی که من میدونم کلا از شاعرانه حرف زدن و اینا خوشش نمیومد D:

    + نه :) تلاش نافرجامی برای المپیاد فیزیک کردم و قبول نشدم البته :) و کلا فهمیدم حتی المپیاد فیزیک هم اون چیزی نیست که من دنبالشم D:
    خیلی ممنون.....بله درست میفرمایید
    از شما یاد میگیریم چطور نوشتن رو...
    موفق باشید
    پاسخ:
    نه بابا از من چرا :) من خودم نوشتن بلد نیستم هنوز D:
    تشکر، شما هم موفق باشین :)
    نه اینجا منظورم از شاعرانه دقیقاً شاعرانه نیست، در واقع معنیِ لغویِ شاعرانه‌ست؛ احساساتی مثلاً! جایی که با حس، راجع به علم کسی سخن براند را من شاعرانگی گویم د:

    +عه شمام فیزیک؟ ما هم یه متقاضی رتبه در المپیاد فیزیک داریم که تا میبینتمون با یه کاغذ کاهی چرک‌نویس میاد میگه بیا اینو حل کنیم باهم و با ذووووووق سؤال المپیاد حل میکنه :///
    پاسخ:
    + آهان، از اون نظر D:

    + :))) المپیادیست دیگر! آینده روشنی پیش روش میبینم D: فقط اون کلمه «متقاضی» برای چی بود آیا؟ 

    من اینقدر حرصم میگیره مثلا طرف طلای جهانی فیزیک داره، اومده داره توی مدارس المپیاد درس میده فقط :| این همه استعداد و اینا رو داره میریزه دور رسما!
    چون دوس داره رتبه بیاره با وجود اینکه انکار میکنه و میگه همش از فرط علاقه به فیزیکه و رتبهٔ المپیاد اهمیتی نداره! ایشالا که آینده‌ش روشن باشه ؛)

    + نه خب، طبق گفته‌های همین دوست عزیز که نقلش رفت، اینایی که میگی همزمان دو تا رشته میخونن و خوشحال و راضی‌‍ن و حالا یه روزم آخر هفته میان درس میدن!! اون طلاهه (!) مگه پذیرش نگرفت و نرفت؟!
    پاسخ:
     معمولا یه فیزیک میخونن با یه برق، و وسطاش فیزیک رو ول میکنن کلا میرن برق، بعدشم که اپلای و بای بای :))))
    والا من نمیدونم کدوم طلاهه رو میگید D: یه طلا داشتیم که پارسال المپیاد درس میداد بهمون، و اونطوری که من میدیدم بیشتر از یه آخر هفته بود تدریسش. و البته من اصلا کاری ندارم، ناراحتم که چرا هیچکدوم وارد حوزه های تحقیقاتی و جدی فیزیک نمیشن :|
    :)))
    ناراحتیت به جاست! ایشالا که وارد این حوزه‌ها هم میشن نگران نباش.
    پاسخ:
     ایشالا :))

    ریچارد فاینمن عزیزم ^_^ مگه هست کسی که ایشونو نشناسه ¿
    پاسخ:
    :)) 
    الان که فکر میکنم میبینم چقدر اعتماد به سقف داشتم که فکر میکردم جزو معدود کسایی‌ هستم که میشناسنش :|  D:
    چارلی الان خیلی زشته اگه من بگم فاینمن رو نمیشناسم؟ :|
    باتوجه به کامنتها فکر کنم فقط من ایشون رو نمیشناسم :|

    +خواستم در مورد پست نظر بدم ولی با این سطح اطلاعات فکر کنم بهتره سکوت اختیار کنم :|
    پاسخ:
    نه بابا چه زشتی :) بالاخره هرکس از یه جایی یکی دیگه رو میشناسه دیگه :)) شاید باورتون نشه من چه آدمای مشهوری رو تا همین پارسال نمیشناختم D: 

    + نظرتونو بگین حتما :) شاید از یه دانشمند نقل قول کرده باشم، ولی پست که علمی و تخصصی نیست. هرکسی میتونه دیدگاه خودشو بگه :)

    :)

    + به نظر من زیبایی های طبیعت، عینی هستن و فکر نمیکنم علم بتونه زیباییِ عینی رو ضایع کنه.
    بنابراین چه  از رهگذر علم و چه از رهگذر ذوق و احساس  به طبیعت نگاه کنیم،در هر حالت، زیباست.


    پاسخ:
    خیلی خوب گفتین :) دقیقا نظر فاینمن هم همین بود :)
    انتظار ندارین ک من بفهمم چی نوشتین ؟
    نمیدونم
    نفهمیدم 
    😂
    پاسخ:
    چیز خاصی نگفتم که D: 
    کل مطلب این بود که آیا به نظر شما٬ این که بدونیم خورشید کلا هلیم و هیدروژنه، چیزی از زیباییش کم میکنه؟
    اتفاقا من همیشه فکر می‌کنم آدم‌هایی که در زمینه‌ی خاصی علم‌اندوزی می‌کنن، خیلی عینی‌تر زیباییش رو درک می‌کنن. مگه می‌شه یه شاعر بیشتر از یه منجم، جنون آسمان داشته باشه؟ باورم نمی‌شه. تو وقتی زیر و بم چیزی رو می‌دونی، اون لحظه است که عاشقش می‌شی حقیقتا.
    پاسخ:
    دقیقا! کلا بنظر من پشت صحنه هیچوقت زیبایی خود نمایش رو خراب نمیکنه. حتی توی فیلم! من عاشق پشت صحنه فیلما و مراحل طراحی جلوه‌های ویژشم. اینکه چطور محیط ها رو با نرم افزار درست میکنن، و پرده سبز رو حذف میکنن.
     حتی توی شعبده بازی هم اینکه ترفند و حقه‌ طرف رو بدونید، باعث نمیشه که آخر نمایش بلند نشین و براش دست نزنید.
    هم اینکه 
    عینک ندارم 
    هم اینه بخاطر یه پست گریم گرفت چشمام ب کل تاره 
    هم اینکه تند تند خوندم 
    هم اینکه خیلی زیاد بود 
    هم اینکه ساعت از وقت شرعی گذاشته فردا از اول میخونم 

    کلا این بود؟
    نه چیزی از زیباییش کم نمیکنه ... 
    خورشید جدیدا خیلی اذیت میکنه باید چشمامو ببندم در خیابان های شهر قدم بگذارم...
    پاسخ:
    چقدر اتفاق یجا باهم  D:
    بلی مفهومش همین بود :)
    + عینک آفتابی بذارید خب! 
    نمیشه 
    درجه ماری کوری بودنم بالا رفته البته من فقط کوریشو دارم 😄
    باید برم عینک شماره دار بگیرم...
    میترسم نتونم از خیابون رد شم 
    پاسخ:
    ایشالا ماری‌ش رو هم پیدا میکنید :))
    +‌‌‌‌‌‌‌‌ پس هرچی سریعتر اقدام کنید یه وقت چشماتون بدتر نشه :)
  • صـــا لــحـــه
  • اصلا قیاس های دکتر شریعتی مع الفارق هست.
    من که میگم اگر کسی از علم، چیزی جز لذت و زیبایی درک کنه؛ همون بهتر که ببوسش و بذارش کنار! 
    نه؟
    پاسخ:
    بلی کاملا موافقم :))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی