تنکیو مارک! :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

تنکیو مارک!

شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۱۵ ق.ظ

عکس‌نوشت: صحنه‌ای از فیلم The Martian. مارک واتنی تک و تنها تو مریخ.


تاحالا شده وقتی تو شرایط خاصی هستین، یه کاراکتر از یه کتاب یا فیلم همش بیاد جلوی چشمتون و داستان خودشو بهتون یادآوری کنه؟

این چند روزه وقتی یهو -خیلی الکی- ژست ناامیدی و کارم تمومه و اینا میگیرم مارک واتنی از کتاب و فیلم مریخی (The Martian) میاد جلوی چشمم. بهم یاد آوری میکنه که چطور وقتی تک و تنها توی مریخ گرفتار شد، وقتی 140 میلیون مایل از خونه، و اولین کمک فاصله داشت، جا نزد. درحالی که قطعا هرکس دیگه‌ای بجز مارک بود قبول میکرد که خیلی زنده نمیمونه و توی چند هفته میمیره. اما مارک تسلیم نشد، شروع کرد به حساب و کتاب. توی برهوت مریخ، با استفاده از کود انسانی سیب زمینی کاشت. از تمام دانشی که داشت استفاده کرد تا نجات پیدا کنه. به حرفای ناسا گوش نکرد و با جرئت خیلی زیاد وسایل توی ایستگاه رو دستکاری کرد تا خروجی‌ای که میخواد رو بهش بدن. وقتی با ترکیدن آشیانه بخاطر اختلاف فشار، همه سیب زمینیاش بین رفت، وقتی یه اشتباه خیلی بزرگ کرد و کل آشیانه رو پر از گازِ هیدروژنِ قابل اشتعال کرد، دوباره از اول تلاش کرد اوضاع رو سر و سامون بده! 

این کارا فقط از مارک بر میومد. فقط مارک میتونست تو اون وضعیت نه تنها افسرده نشه، بلکه آهنگای دیسکو ای که توی کامپیوتر فرمانده لوییس پیدا کرده‌ بود رو توی مریخ‌نورد پخش کنه و باهاش برقصه. فقط مارکه که وقتی برای اولین بار و با کلی زحمت یه راه ارتباطی با ناسا پیدا میکنه، اولین جمله‌ای که می‌نویسه طنز و کنایه است. فقط مارک میتونه با اون شرایط، وسط بحثای خیلی جدیِ مهندسی که برای بقا بهشون نیاز داره، با مهندسای ناسا شوخیای مبتذل بکنه و فقط مارک میتونه 560 روزِ مریخی*، توی مریخ تک و تنها دووم بیاره و امیدشو برای برگشتن به خونه از دست نده و وقتی که بالاخره نجات پیدا میکنه، اولین جمله‌ای که به فرمانده لوییس بگه این باشه :«تو سلیقه افتضاحی توی موسیقی داری!»

 ازت ممنونم مارک!


* هر روز مریخی، 24 ساعت و 37 دقیقست.


چندتا از نقل قولای جالب کتاب از نظر من ( فقط یکیش فارسیه، بقیه جملات اون حسشون با ترجمه از بین میره):

- کاش زودتر نوه دار بشم! بعد میشینم و براشون تعریف می کنم: "جَوون که بودم، مجبور شدم تا خط ‌الراس یه دهانه پیاده برم. بالای تپه! توی لباس فضایی! روی مریخ، کله خر! شنیدی؟ مریخ! اون وقت شماها چی کار کردید؟"


Things didn’t go exactly as planned, but I’m not dead, so it’s a win.


I started the day with some nothing tea. Nothing tea is easy to make. First, get some hot water, then add nothing.


- They say once you grow crops somewhere, you have officially ‘colonized’ it. So technically, I colonized Mars. In your face, Neil Armstrong!”


 البته خب نقل قولای بامزه تری هم بود، ولی کلماتش نامناسب بود یکم D:


پ.ن: اگه فیلمشو ندیدین، یا کتابشو نخوندین بَسی توصیه میشه بخونید/ببینید. با اینکه فیلم و کتاب کاملا بهم وفادارن ولی تجربه هرکدوم، از لذت تجربه اون یکی اصلا چیزی کم نمیکنه!


پ.ن2: به نظرم خودم چیزی نگفتم که اسپویل خیلی بدجور حساب بشه! واسه همین دیگه هشدار ندادم :)


پ.ن3: امروز یه پیرمردی رو تو کوچه دیدم که مدل راه رفتنش منو یاد بابابزرگم انداخت. اون اوایل که فوت کرده بود به خودم قول دادم هر شب جمعه یه صفحه قرآن براش بخونم. ولی الان مدت‌هاست که یادم رفته حتی یه فاتحه براش بخونم! منو ببخش باباجون. میدونم خیلی نوه‌ی نامرد و فراموش‌کاریم :( 


  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۲۰)

کاش ماها میتونستیم همیشه توی زندگی همینقدر امیدوار بجنگیم و ناامید نشیم۰۰۰
پاسخ:
شاید وقتی زمان مناسبش پیش بیاد، همین کار رو هم بکنیم واقعا :)
ولی واس خود من امید  دیدن یکی مث توعه که میبینم این همه فیلم و کتاب دیدی و خوندی و غرق صرفا درس بیخود مدرسه نبودی! همین جوری بمون.یکمم درس بخون:))
پاسخ:
تشکر :))
تو خودتم به نظر نمیاد دختری بوده باشی که صرفا درگیر درس و مدرسه بوده ها :-"

+ آدم که به بزرگتر خودش نمیگه برو درس بخون D:
مشخصات کتابشو میگی؟
میخوام بگم یه نفر برام بخره:))
مشتاق خوندنش شدم.
پاسخ:
بسیار هم عالی :)) 

مریخی ، نوشته اندی وییر - کتابسرای تندیس

اینم لینک صفحه کتاب تو خود انتشاراتش:

http://www.ketabsarayetandis.com/Book.aspx?Id=282

اگه خوندینش بعدا نظرتونو بگید حتما :) و فیلمش هم بسی توصیه میشه!
ممنون،حتما:)
پاسخ:
:)
  • پشمآلِ پشمآلو
  • چق معرفی خوب و نتیجه گیری به جا و خوبی بود .. ینی الا که فک میکنم بضی روزا عه چه چیزای بیخودی از زندگی سیر میشم بعد یه نفر چق امید داره احساس کم کاری میکنم
    پاسخ:
    :)) آخر فیلمش، مارک میگه :«اونجا فضاست، باهاتون همکاری نمیکنه.» من فکر میکنم کلا زندگی باهامون همکاری نمیکنه، باید خودمون نتیجه دلخواهمونو ازش بگیریم! :)
    هر وقت کتاب و فیلم معرفی می‌کنی من نمی‌دونم باید چی بگم این‌قدر که هیچ کتابی نخوندم و هیچ فیلمی‌م ندیدم :))) [🤦🏼‍♀️🙈] ولی از شخصیت شکست‌ناپذیر این آقا لذت بردم همه‌مون باید یکی مثل اون باشیم تو زندگی‌مون و دوام بیاریم ^^
    پاسخ:
    حالا حالا ها وقت هست برای فیلم دیدن و کتاب خوندن :)))

    اسپویل نشد فیلم؟ :|
    تا وسطای متن خوندم دیدم ادامه بدم دیگه نمیبینم فیلم رو...
    :)
    پاسخ:
    راستش میخواستم اسپویلر آلرت بذارم، ولی آخه داستان یه جوریه که به اون صورت غافلگیری نداره که مثلا اگه لو بره دیگه بیمزه بشه داستان!  مثل داستان رابینسون کروزو! با اینحال خیلی ببخشید اگه اسپویل شد :) فیلمشو حتما ببینید :))
    :))
    اشکالی نداره، خودم همیشه وقتی میخوام ببینم یکم میزنم جلو ببینم چجوریاست
    حالا ایندفعه دیگه نمیزنم جلو :دی

    مرسی از پستای خوبتون :)
    من ستاره ی شما رو که روشن میبینم زود بازش میکنم :)
    پاسخ:
     من فقط برای اینکه چک کنم زیرنویس درسته یا نه میزنم جلو اول که برسه به یه جای دیالوگ دار D:

    :) خیلی تشکر شما لطف دارین :))
    مریخی عالی بود. سر فرصت کتابشو حتما میخونم. شما نسخه ترجمه شدشو جایی دیدین؟
    اون تیکه که ته آنتن رو از خودش میکشه بیرون، یه لحظه با خودم فکر کردم اگه جای اون بودم ، منتظر می موندم که بمیرم یا درد خود جراحی کنی رو تحمل می کردم ؟

    پاسخ:
    :)  بله کتابسرای تندیس خیلی وقته چاپش کرده. این لینک صفحه کتاب تو سایت انتشارات :
    http://www.ketabsarayetandis.com/Book.aspx?Id=282

    دقیقا! حالا جراحی هم هیچی، تنها موندن رو یه سیاره خودش خیلی ترسناکه.
    این فیلم خیلی الهام بخش بود. من خیلی دوسش داشتم. مرسی که یاداوری کردین. توی این روزا نیاز داشتم واقعا
    پاسخ:
    چه خوب که مفید بوده :))
    من اینجوری به قضیه نگاه میکنم که هرچقدرم اوضاعم داغون باشه، ولی حداقل رو سیاره خودم هستم :)))))
    آخ آخ منو یاد دوران مزخرف کنکور خودم میندازی، مدارس خاص فشار روانی بیشتری هم به آدم وارد میکنن :( 
    حالا نمیدونم این پست رو تا چه حد تحت تاثیر شرایط نوشتی ولی منو یاد افکار انگیزشی خودم انداخت...بعدا بیا بخون ببین تا چه حد تاثیر داشته شرایط در نوع برداشتت از قضایا :)
    پاسخ:
    :) کاملا تحت تاثیر شرایط بود این پست :))
    پیشنهاد خیلی جالبیه :) من حتی پستای چند روز پیش خودم هم که میخونم برام عجیبه که اینا رو من نوشتم! D:
    خیلی خیلی خوب بود فیلمش :))) لذتبخش و دوست داشتنی :) 
    نمیدونستم کتابم داره :) 

    * اگه این اسپویل نبود پس چی بود؟ :| 
    پاسخ:
    بلی واقعا :) من به چند نفر دادم فیلمو، با هر کدوم هم نشستم یبار دیدمش دوباره D:
    کتابش حتی بامزه تر و قشنگ تر از فیلمشه :)) خصوصا جزئیات علمی بیشتری داره که بخاطر محدودیت زمانی فیلم نمیشد خیلی مطرحش کنن.

    انصافا قبول کنید از اون فیلمایی بود که قابل اسپویل نبود اصلا :| ینی پیچیدگی داستانی خیلی خفنی نداشت، داستان سر راست بود. از همون اول هم مشخص بود مارک نجات پیدا میکنه خب، اینطوری نیست که این چیزایی که من تعریف کرده باشم فیلم رو غیرقابل دیدن کرده باشه!
    فکر کنم دیدن اینجور فیلما تو این برهه زمانی از ملزومات باشه!
    پاسخ:
    از اوجب واجبات هست اصلا :)))
    کاش میشد منم مثل اون بجنگم....
    نه اینکه کناره گیری کنم
    ...
    پاسخ:
    میتونید :) مارک میدونست تنها راهی که برای زنده موندن داره تلاش کردنه. شما هم فقط کافیه قبول کنید که تنها راهی که برای موفقیت دارین تلاش کردنه :)

    سلام :)
    فیلم جالبی به نظرمیاد.در اسرع  وقت،هم فیلمش رو می بینم و هم کتابش رو میخونم.
    نقل قول دوم رو خیلی دوست داشتم.
    روحیه ی مارک واقعا ستودنیه.
    چارلی به نظر من ده سال توی مریخ تنها بودن،خیلی راحت تر از موندن پشت کنکوره. 
    اصلا فکرشو که میکنم میبینم چقدر خوب بود اگه میشد برم یه سیاره ای که هیچکس بجز خودم اونجانباشه :)
    یه سیاره ای که توش خبری از کنکور و قلم چی و... نباشه...
    پاسخ:
    سلام :)
    حتما این کار رو بکنید :)
    من اولین باره که میخوام کنکور بدم، ولی میدونم که فشار و سختی زیادی داره پشت کنکور موندن. اما اینم میدونم که همه اینا بخاطر سخت بودن کنکور نیست، و فقط تو ذهن و روان ماست اینا. اگه از بالا به قضیه نگاه کنید، خیلی مسخره به نظر میاد کنکور اصلا! فکر کنید میان میگن که یه آزمونیه، منابعش مشخصه، معلومه که از هر فصلِ هر منبع چندتا سوال میاد، یک سال و خورده ای هم وقت دارید که بخونید؛ بسم الله! حتی زیاد هم به نظر میاد یه سال اینطوری! ما خودمون کارو سخت میکنیم الکی، از پایین به کنکور نگاه میکنیم و بخاطر پرسپکتیو نگاه پایین به بالا فکر میکنیم خیلی خفن و ایناست کنکور. اصلا کنکور یه بخشی از ابهتش رو مدیون «یک بار در سال» بودنشه! مثلا فکر کنید کنکور، هر 4 ماه یبار برگزار میشد، با همین سطح سختی دقیقا. عمرا اگه همینقدر ابهت و ترس داشته باشه اینطوری دیگه :)
    و البته مارک ده سال تنها نبودا، یه سال و خورده ای تنها بود D: شما همینطوریش 5 هیچ از مارک جلویید :)) مارک داشت برای ابتدایی ترین حق انسان، یعنی حق زندگی میجنگید! اونم تو یه سیاره ناشناخته! اونوقت من و شما تو سیاره خودمون راحت نشستیم، پامونو گذاشتیم روی میز، لیوان چایی دستمونه و فکر میکنیم بخاطر یه موجود مزخرفی به نام کنکور، مفلوک ترین آدم روی زمینیم :) و تازه این اولین چالش جدی زندگیمونه! هنوز چیزای بدتری هست تو زندگی که براش بجنگیم :))
    + ببخشید خیلی حرف زدم D:
    امیدوارم که همین امسال رشته ی مورد علاقتون رو قبول شین و نیازی به موندن پشت کنکور نباشه :)
    با این حرفتون که گفتین کنکور یه بخشی از ابهتش رو مدیون "یک بار در سال" بودنشه خیلی موافقم.
    بله حق باشماست.ما اول راه هستیم :)
    + من که از حرف زدن با شخص مثبت اندیشی مثل شما خیلی  لذت می برم و به نظرم خیلی هم حرف نزدین:)
    پاسخ:
    ایشالا که شما هم امسال قبول شین، بعدش ببینید کنکور چه چیزی کوچیک و حقیری بوده :) 

    + خیلی تشکر :))
    سلام.صبح بخیر :)
    چارلی شما برای جمع بندی دین و زندگی ایده ای دارین؟ من خیلی با این درس مشکل دارم. :(
    پاسخ:
    سلام :) من باید بگم ظهر بخیر :))
    اگه خودتون از اول خلاصه نویسی نکردین، بهترین راه بنظرم این کتابای جمع بندیه. اونایی که من میشناسم و میگن که خیلی خوبن اینان:
    ۱- جمع بندی دین و زندگی خیلی سبز
    ۲- جمع بندی دین و زندگی مهر و ماه
    ۳- خط ویژه دین و زندگی گاج
    من خودم هیچکدوم رو نداشتم که بخوام پیشنهاد بدم.  باید خودتون برید کتابفروشی ببینید با کدومشون حال می‌کنید :))  این همایشای جمع‌بندی اینا هم هست ولی خب من اصلا خوشم نمیاد از این همایشا :/ نمیدونم چطوری اصلا کسی چیزی میفهمه با اون جمعیت زیادی که میان. و تازه پول الکی هم میگیرن:/
    چیزی که هست اینه که دینی باید تا آخر مدام خونده و مرور بشه، مثل فیزیک نیست مثلا که جمع‌بندی کنید و دیگه کاریش نداشته باشید تا کنکور. 
    ایشالا موفق باشین :)
    به نظرم همایش های جمع بندی برای درسی مثل دین و زندگی مفید نیست.
    پس من باید  از کتابهای جمع بندی استفاده کنم چون  برای این درس خلاصه نویسی  نکردم.
    خیلی خیلی ممنونم بخاطر کمکتون :)
    امیدوارم شماهم موفق باشید :)
    پاسخ:
    خواهش میشه کاری نکردم که :))
    + ممنون :)
    می‌دونی من کجاشو دوست داشتم؟:)) فک کنم اولین مکالمه‌ش با زمین بود که بهش گفتن آره، به‌صورت آنلاین کل دنیا دارن مکالمه‌ی ما رو تماشا می‌کنن، بیشتر رعایت کن.
    گفت ببین چی کشیدم! ...
    حالا من روم نمی‌شه این‌جا بنویسم ولی عکس گرفتم برای عالم و آدم فرستادم. :)) تا ساعت‌ها هم چندثانیه به یه گوشه زل می‌زدم سپس غش‌غش می‌خندیدم.
    پاسخ:
    بلی میدونم چیو میگین :)) من خودم اصلا انتظار نداشتم تو کتاب فارسیش باشه همچین چیزی و سانسورس نکرده باشن D: 
    عه من دیدم اینو! دقیقن یه روز بعد کنکور^___^
    ولی خب به این وضوح یادم نمونده دیگه!
    پاسخ:
    :))) من هرچی می‌بینم یا میخونم بیشتر چیزاش یادم میمونه. فکر کنم نصف گنجایش مغزمو فقط با کتاب و فیلم پر کردم :/

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی