چارلیفیکیشن: Genius :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

چارلیفیکیشن: Genius

جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۱۵ ق.ظ
 * اولین پست از سری چارلیفیکیشن، برای معرفی فیلم، کتاب، سریال، و به طور کلی امور قابل تجربه کردن!

حتما حداقل یبارم که شده اسم شبکه نشنال جئوگرافیک رو به واسطه مستندها، مجلات و عکس‌های طبیعت معروفش شنیدین. پارسال همین روزا بود که NG (اسمش خیلی طولانیه انصافا :/) اولین سریال داستانی خودشو معرفی کرد. Genius (نابغه). این سریال یه مجموعه آنتولوژیه یعنی هر فصل به یک شخصیت و داستان میپردازه. هربار میره سراغ زندگی یکی از مشاهیر.


فصل اول سریال که پارسال منتشر شد زندگینامه اینشتین (بخوانید آینشتاین!) هست. با بازی جفری راش (کاپیتان باربوسای سابق :دی) در نقش عمو آلبرت سالخورده. سریال به طور مساوی به زندگی شخصی و کارهای علمی اینشتین میپردازه و این اعتدال رو تا آخر حفظ میکنه.
از نظر هنری هم از نظر من با یه سریال خیلی خوب طرفیم، فضاسازی و طراحی دکور خیلی فوق العادن و قشنگ حس قرن 19 و 20 رو به آدم میده. فیلمبرداری خوب و گریم های خیلی خوب‌تر هم به زیبایی بصری سکانسا اضافه کرده.
سریال حدودا 10 قسمته و هر قسمت حدود 40 تا 50 دقیقست. و به هیچ پیش‌نیازی هم نیاز ندارید، صرف اینکه بدونید اینشتین یک فیزیکدان آلمانی بوده کفایت میکنه D: روند غیر خطی داستانم باعث میشه که خسته نشین. (داستان بین جوونی های اینشتین و دوران سالخوردگیش سوییچ میشه تا اینکه این دو نقطه رو بهم میرسونه.)


فصل دوم که سه روز پیش پخشش شروع شد و تا الان دو قسمتش اومده، داستان زندگی پابلو پیکاسو هست. تا الان فقط قسمت اولشو دیدم. روند داستان مثل فصل قبله. به طور موازی زندگی پیکاسوی مسن و پیکاسوی جوان رو پیش میبره. تعداد قسمت های این فصلم احتمالا همون 10 تا باشه. قسمت اول که خیلی خوب بود. هم از نظر بصری و فضاسازی هم از نظر روایت. هرچند از اونجا که پیکاسو آدمی بسیار بی بند و بار تر از اینشتین بوده تو همون قسمت اولم موارد منشوری زیادی (البته به طور غیر مستقیم!) وجود داشت :| امید است که در قسمت های بعد بیشتر تقوا به خرج بده! هرچند بعید میدونم :/
  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۱۲)

استغفرالله حاجی استغفرالله :| :))) اون صلوات شمارت ر بنداز اینور اصن :))

سریال فعلا برکینگ‌ بد ر بعد ۱۰ سال دارم نگاه میکنم و واکینگ دد و هر دو هم باحالن.
پاسخ:
شمارشگرش گیر کرده اون، تسبیح هست اگه خواستی :)) 
برکینگ بد تو لیست بعد کنکوره! به همراه پریزن بریک! ( فک کنم از معدود پسراییم که فرار از زندانو ندیدن :| )
به به 
به این میگن یه پست عالی معرفی فیلم!
لذت بردم. خیلی خوب و کامل نوشته بودین :)
من مستند تا حالا زیاد ندیدم ولی یه مستند الان در حال پخشه که به زندگی‌ زمین از دید متفادتی(از اونچه تا حالا بوده) نگاه میکنه. منتظرم همه قسمتاش با زیرنویس بیاد، اونو بگیرم. حتما اگه خوب بود معرفی خواهم کرد :)

بازم ممنون بایت معرفی ^-^
پاسخ:
خیلی تشکر :)
البته این مستند حساب نمیشه ها :-" کاملا داستانی و بازسازی شدست سریال. یه سریال تاریخیه در اصل، مثل مختار!
چه خوب! احیانا اون مستند Planet Earth II نیست؟
+ خواهش میشه :) 
اوهوم. درست میگین
چرا همینه :)
دیدینش؟
پاسخ:
نه راستش، ولی سری اولش خیلی مشهور بود. یکی از پرهزینه ترین و پر بیننده ترین مستندای تاریخ بود :) 
اشتباه کردم، اسمش اینه:
One Strange Rock 2018

الان تا قسمت ۵ اومده :)
پاسخ:
عه خیلی ممنون! :)
عکساش که خیلی جالبن، حتما میذارمش تو لیست بعد از کنکور ( wish list به معنای واقعی کلمه :/ اینقدر دست نیافتنی به نظر میاد بعد کنکور :| )
  • صـــا لــحـــه
  • یه مقاله توی سایت ترجمان خوندم در مورد آینشتاین. خیلی جالبه... حتما بخونیدش.
    طبق گفته های اون مقاله، همسرش از خودش نابغه تر بوده و اونا دوتایی روی پروژه هاشون کار میکردند اما آینشتاین هیچ وقت اسمی ازش نمیبره :(
    واقعا مقاله جالبی بود!
    پاسخ:
    اون مقاله ای که گفتین رو من خوندم، به این شدتی که گفتین نبود دیگه D:
    با توجه به چیزایی که من از کتاب بیوگرافی اینشتین نوشته والتر ایساکسون، زندگی نامه نویس معروف آمریکایی، ( که این سریال هم با استناد به کتاب ایشون ساخته شده) خوندم، به نظر میرسه با اینکه همسر اینشتین، میلوا، باهوش و با استعداد بوده و توی ویرایش و محاسبات مقالات کمک های خیلی زیادی به اینشتین کرده ولی در نهایت چیزی بیشتر از یک «کمک» نبوده. یعنی خود اینشتین همچنان سهم اصلی رو ایفا میکنه توی نظریات معروفش. 

    در کل روابط اینشتین و میلوا خیلی پیچیده بوده، این سریال رو اگه ببینید تا حدی مشخص میکنه اوضاع رو :)

    البته یه موقع فکر نکنید من زن ها رو دست کم گرفتم توی علم! توی همون زمان اینشتین خانوم ماری کوری هم بودن که ما ارادتمند ایشونم هستیم D: همسر اینشتین همیشه به ماری کوری به عنوان یه اسطوره نگاه میکرده.
    واییی حتما حتما مستند انیشتینو میبینم
    مر۳۰ک این پستو گذاشتید ،چون علاقم ب انیشتین ی چیز عجیبه گاهیم میش تعصب متاسفانه:(

    کاش کودکیشم بود:(ممنون جناب چارلی
    پاسخ:
    خواهش میشه :) البته من گفتم، مستند نیست. زندگی نامه بازسازی شدست و به صورت داستانی پیش میره. بازیگر داره یعنی :-"

    + کودکی اینشتین خیلی رویداد خاصی نداشته که بخواد به تصویر کشیده بشه راستش D: 


    پست ها رو که حذف و اینا نمیکنی؟اضافه شد به یه عالم پست معرفی فیلم و کتاب برای بعد کنکور..
    پاسخ:
    خیالت راحت همینجا هست این پست :) 
    + من که نسبت به لیستای بعد کنکور خوشبین نیستم :/ فک کنم یک سومش هم نرسم اجرا کنم!
  • صـــا لــحـــه
  • فکر که میکنم حس میکنم ممکنه اینطور هم بوده که گفتی ولی واقعا چقدر میشه حقیقت رو تو آینه این فیلم ها دید؟ اصلا کی میدونه راست و دروغ زندگی آدم های مشهور چی بوده و هست!؟ :/
    پاسخ:
    درست میگید مسلما نمیشه کاملا مطمئن بود از اینجور چیزا :) اما خب از اونجا که این سریال بر مبنای کتابیه که با جمع آوری مستندات و مصاحبه های زیاد نوشته شده، کمابیش میشه اعتماد کرد بهش. با اینحال موافقم که هیچوقت نمیتونیم کل ماجرا رو بفهمیم!
    من زندگی نامه انیشتینو خوندم ،و اتفاقا دوران باحالش همون کودکیه اون جا ک‌پدر بزرگ البرت میگ باید انیشتینو بکشیم اون ابرو خاندامونو میبره:||
    و ماجرای مدرسه اش یا قدرت تکلمش .و داستان های دیگش...اما ی جا گفتید انیشتین ی ادم بی بند و بار :| این طوری نبوده و اینا ی مشت حاشیس متاسفانه  ک ب قولی خیلی از اساتید المان معلوم نیس چرا پشت سرش میگن...اتفاقا انیشتین ب شدت ادم خداپرستی بوده حتی از ی جایی ب بعد با کوانتوم مخالفت میکنه ،کوانتومی ک خودش ازمایش هاشو طراحی میکنه... وقتی بور میگ دیگ خدایی وجود نداره...و اصلا بی بند و بار و ماجرای این شکلی اصن وجو‌نداره...
    پاسخ:
    راستش من این تیکه پدربزرگه رو نشنیده بودم تاحالا :) من خودم کتاب «اینشتین، زندگی و جهان او» نوشته والتر ایساکسون رو خوندم که یکی از معتبرترین زندگینامه های اینشتینه و به شدت توصیه میشه اگه نخوندین! (کلا ایساکسون شهرت زیادی توی نوشتن بیوگرافی ها داره). 

    درمورد بی بند و باری واقعا مناسب نیست من خیلی توضیح بدم :-" ولی کلا سریال رو ببینید مشخصه! ( سریال بر اساس همون کتاب ایساکسون نوشته شده که حاصل حجم زیادی از مستندات، شواهد، و مصاحبه هاست)

    درمورد خداپرستی اینشتین هم خیلی حرف و حدیث وجود داره. اونطوری که اینشتین از کلمه خدا (Lord) یاد میکرد گفته میشه که اینشتین پانتئیست بوده. ینی خدا رو خود طبیعت میدونسته. اگه تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارین این لینک کامل توضیح داده : 

    https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_and_philosophical_views_of_Albert_Einstein


    فصل اولشو دو بار دیدم خیلی قشنگه. هرچند حس میکنم بعضی از جاهاش بی‌طرفی رو کنار گذاشته. مثلا درباره فیلیپ لنارد
    نمیدونستم فصل دومش شروع شده. حتما می بینمش
    پاسخ:
    چه خوب بالاخره یکی دیدتش :)))
    ممکنه! ولی خب چون اصولا سریالای زندگینامه تحقیقات خیلی زیادی میشه قبلش، نسبتا قابل اعتمادن وقایعش. ولی کلا چیزی که مشخصه اینه که لنارد آدم نچسبی بوده در هر حال، فقط شدتش فرق میکنه :))))  من خودم دوست داشتم پلانک حضور بیشتری داشته باشه تو سریال :)

    حتما ببینید! :) قسمت سومش دیروز اومده ولی تاحالا حتی زیرنویس انگلیسیشم منتشر نشده :/ مشکوکه کلا :/
    اره ماکس پلانک واقعا حقش بود بیشتر توی فیلم حضور داشته باشه
    اون جاهای سریال که آلبرت به میلوا ظلم میکرد ، دلم میخواست تیکه تیکش کنم :)
    اینکه بعضی جاهاش گریز می‌زد به زندگی دانشمندای دیگه هم جالب بود مثلا پیر و ماری کوری 
    پاسخ:
    من هم! برای چندلحظه از مرد بودن خودم احساس خجالت میکردم حتی :/
    بلی! و فریتز هابر :) امسال تو شیمی به فرایند هابر برای تهیه آمونیاک که رسیدیم، صحنه های سریال از جلو چشمم رد میشد تند تند :) با ذوق و شوق به بغل دستیم گفتم میدونستی دوست اینشتین بوده؟ اونم یه نگاه پوکر فیس به من انداخت دوباره به بقیه درس گوش کرد :|
    من عاشق اون قسمتم که چهارتا مقاله معروفش رو داشت مینوشت برای مجله Annalen der physiks !
    دیدن این سریال رو هم به لیستم اضافه کردم :)
    پاسخ:
    خیلی هم خوب :))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی