Hope is the thing with feathers :: نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

نقطه‌ی آبی رنگ‌پریده

"دوباره به اون نقطه نگاه کنید. اون اینجاست، اون خونه‌ست، اون ماییم!"

Hope is the thing with feathers

جمعه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰ ق.ظ
چندتا توصیه! 

1- هیچوقت تو چراغ مطالعه پلاستیکی ای که اولش لامپ LED هشت وات داشته، لامپ پر مصرف 100 وات نذارید.

2- اگرم گذاشتین، وقتی دیدین داره از چراغ مطالعتون بخار بلند میشه دنبال منبع بخار نگردین اول چراغو خاموش کنید :|

3- سریع هول نشید که لامپو باز کنید. این لامپی که میخواید با دست بگیریدش همون لامپیه که با دماش پلاستیکو ذوب کرده!

درست حدس زدین ! چراغ مطالعم ذوب شد D: خیر سرمم میخوام برم فیزیک !


******

من اصلا اهل شعر نیستم. ولی چند وقت پیش یه شعر دیدم که خیلی تو ذهنم مونده و هروقتم میخونمش حس خیلی خوبی بهم میده. یه شعره از امیلی دیکنسون (شاعر آمریکایی 1886 - 1830)


«امید»، چیزی است پردار 
که بر سر روح می‌نشیند 
و نغمه‌ای بی‌کلام می‌خواند 
و هیچگاه – از خواندن باز نمی‌ماند 

در باد، دلنشین‌تر شنیده می‌شود 
توفانی تلخ بباید 
که با خود ببرد پرنده کوچکی را
که این همه را گرم می‌دارد 

همیشه شنیده‌ام صدایش را
در سردترین سرزمین‌ها
و دوردست‌ترین دریاها
اما حتا در حادترین لحظه‌ها،
از من  نخواسته خرده نانی.


Hope is the thing with feathers  
That perches in the soul,  
And sings the tune without the words,  
And never stops at all,  
   
And sweetest in the gale is heard;          
And sore must be the storm  
That could abash the little bird  
That kept so many warm.  
   
I’ve heard it in the chillest land,  
And on the strangest sea;         
Yet, never, in extremity,  
It asked a crumb of me.

  • چارلی ‌‌‍‍‍‍‍

نظرات  (۱۴)

یاد اولین باری که سیب زمینی سرخ کردم افتادم:| همون طوری سیبای خیس رو انداختم تو روغن آتیش بلند شد واس اینکه خاموش شه آب ریختم روش!:|شعله بیشتر شد جیغ میزدم و بیشتر آب میرختم روش:|
پاسخ:
:))))))))
خوشحالم که هنوز زنده ای!  D:
  • صـــا لــحـــه
  • منم یه بار چراغ مطالعه خوشگل دوستم رو سر همین لامپ های پر مصرف قدیمی ذوب کردم... :(
    بد تر از همه شرمندگی جلوی شوهرش بود
    البته هنوزم معتقدم لامپ فقط اون قدیمی ها! این ال ای دی ها و کم مصرف ها خیلی نور بدی دارن.
    پاسخ:
    منم  نور این رشته ای پرمصرفا رو بیشتر دوست دارم!‌ کلا قیافشونم خوشگل تره با اون رشته وسطشون. 

    ول  ال ای دیا بجاش فرابنفش تولید نمیکنن میشه یه ساعت زل زد بهشون.  مصرفشونم کمتره.
    منم خوشحالم یه همچی فیزیک دان دلاوری داریم تو بلاگستان:))))
    پاسخ:
    شرمنده نکنید، من متعلق به همه ام :))
  • صـــا لــحـــه
  • نمیشه زل زد اتفاقا! من که کور میشم
    پاسخ:
    خب ... حد اقل اونایی که ما داریم میشه D:
    ولی اون فرابنفشو مطمئنم که ندارن! چون لامپای ال ای دی با کیت الکترونیکی کار میکنن، تنظیم شدن که یه طیف خاصی از نور رو داشته باشن. هرچند لامپای عادیم فرابنفشش اونقدری نیست که خطرناک باشه.
    ببخشید زیاد توضیح دادم :-"
  • صـــا لــحـــه
  • خب از کجا معلوم که بعدا معلوم نشه که اینا هم مشکلات خودشونو دارن؟ تا الان n بار دانشمندان حرفای قبلی خودشونو نقض کردن
    پاسخ:
    اول از همه اینکه این کلا رویه علمه؛  که یه نظریه برای توصیف و توجیه یه پدیده معتبره تا موقعی که نظریه بهتری پیدا بشه که اون رو بهتر و دقیقتر توصیف کنه یا مشکلات قبلی رو پاسخگو باشه.

    دوم اینکه اینجور چیزا اغلب توی زیست شناسی و پزشکی به وفور وجود داره. که مثلا میگن فلان چیز مفید و خوبه برای بدن، بعد ممکنه بفهمن که اصلا مرگباره حتی! ( مثلا شنیدین که آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطانی داره، تو شماره قبلی مجله دانستنیها نوشته بود که گاهی وقتا فقط اینطوریه و ممکنه حتی اصلا آنتی اکسیدان به پیشرفت سرطان کمک هم بکنه!)
    توی علوم فیزیک و شیمی و مهندسی این اتفاق به ندرت میفته. چون این علوم وابستگی شدیدی به ریاضیات دارن ( پروفسور حسابی میگه فیزیک همان ریاضیات است با اعمال شاقه!) و ریاضیات هیچوقت اشتباه نمیکنه. (مثلا تاحالا شنیدین که : ریاضیدانا فکر میکردن فلان عبارت جوابش اینه، بعد فهمیدن که نه! جوابش اونه؟ D:) اتفاقی که توی این علوم میفته اغلب اینه که دامنه درستی نظریاتشون محدوده. مثلا فقط در شرایط خاصی یا در مواد خاصی صادقه. (ولی در همون موارد و شرایط واقعا درستن و جواب میدن) یعنی اصلا ممکن نیست که نظریه ای مطرح بشه که کلا هیچیش درست نباشه. بعدم این علوم چون خیلی زیاد بکار گرفته میشن تو صنعت اگه مشکلی چیزی باشه سریع گندش در میاد D: اما پزشکی و زیست اینجوری نیست! ممکنه یه چیزی روی نسل های آینده بشر تاثیر بذاره اصلا و الان نفهمیم.
    خلاصه اینکه فیزیک و مهندسی -به لطف ریاضیات-  معتبر ترن و میشه اغلب موارد بهشون اطمینان کرد. 
    مثلا درباره همین لامپ،  ممکنه که بعدا بفهمیم فلان ضرر رو برای بدن داره، ولی غیر ممکنه که بفهمیم مثلا فلان پرتو یا فلان پدیده فیزیکی رو تولید میکرده و ما متوجهش نشدیم! اگرم اینطور باشه در اثر خطای انسانیه که مثلا یارو طراحه حواسش به این تیکش نبوده. ولی چیزی نیست که علم از قبل پیش بینیشو نکرده باشه.

    شرمنده خیلی حرف زدم :) موضوع جالبی بود آخه :-"

    پ.ن: یکی از دانشمندا علمو تشبیه میکنه به شطرنج خدایان! چراییش مفصله حالا ... ایشالا تو یه پست مینویسمش بعدا!
  • صـــا لــحـــه
  • احسنت. طیب الله انفاسکم 
    منم صحه میذارم بر این مطالب
    اونجایی هم که گفتم نقض میکنن حرفاشونو منظورم رابطه ای بود که این مساله نور لامپ ها با بیولوژی سلولی و ملکولی بدن پیدا میکنه بود...
    یادتون میاد که چند سال پیش چقدر تبلیغ لامپ کم مصرف رو کردن؟ بعدا که ال ای دی اومد، به مردم گفتن که گاز توی این لامپ ها شدیدا سمی هست و بعضی از اطبا هم گفتند که نور این لامپ ها چشم رو در دراز مدت دچار مشکلات بینایی میکنه.
    حالا هم من به ال ای دی ها خوشبین نیستم :)
    چون نورشون به چشمم رو اذیت میکنه و من این رو حس میکنم. این مساله برای من به تجربه ثابت شده. برای همین هم توی خونه خودمون لامپ پر مصرف استفاده میکنیم.
    + یادم نبود شما به مسائل علمی علاقه زیادی دارید.
    البته منم تو دبیرستان تجربی خوندم و هنوزم به علم تجربی و ریاضیات ارادت دارم
    پاسخ:
    کلا توی دنیای بیزینس و تبلیغات از علم و شبه علم زیاد سو استفاده میکنن. معلوم نیست همون موقع هم درست گفته باشن D: مثل اون کرم حلزون بود که تلوزیون تبلیغ میکرد (هی هم توش کلمات قلمبه سلمبه مثل الاستئین و اینا بکار میبردن) آخرم پلمب شد :)))

    + چه فایده، وقتی تو ریاضیات کنکورم موندم حتی :|

    چه خوب!  چون  -حداقل تو اطراف خودم- معمولا تجربیا دل خوشی از ریاضی و فیزیک ندارن! 
    یادم افتاد یه بار نذری گرفته بودم. از این قاشق پلاستیکیا داشت. بعد اوردم داغش کنم. همون قاشقه رو هم گذاشتم که باش همش بزنم. یه کم بعد اوردمش بالا دیدم نصف قاشقه نیست :))

    پاسخ:
    :)))))
    میتونستین صداشو در نیارید بدین یکی دیگه نوش جان کنه! D: 

  • صـــا لــحـــه
  • اتفاقا من واسه این رفتم تجربی چون دلم میخواست دنیای علوم تجربی رو کشف کنم. ریاضیات برام ساده و کسل کننده بود :( ولی دوست دارم یه بار دیگه کل ریاضیات دبیرستان رو دوره کنم. خیلی دوست دارم. فیزیکم هم که خیلی خوب بود. خیلی شیرین بود. 
    من کنکور ندادم ولی مطمئنم میدادم رتبه ام خوب میشد.
    + بخون درست رو دیگه :/
    + آفرین! خیلی چیزا زیر سر سرمایه داری کثیفه


    پاسخ:
    O_o تاحالا ندیده بودم کسی ریاضیات براش کسل کننده باشه! منظورم اینه که همیشه یه سطح بالاتری از ریاضی هست که بتونه به چالش بکشتتون. مثلا اگه دروس مدرسه رو بلد بودین، میتونستین برای المپیاد ریاضی بخونین یا حتی خفن تر بازم. ما امسال تو کلاسمون یکی بود کتاب دیفرانسیل و انتگرال توماس که واسه ریاضی ۱ دانشگاهه دستش بود همیشه!
    منم مادرم کتابای ریاضی منو نگه داشته میگه میخوام بخونمشون از اول :) هرچند من فکر نکنم آخرم بخونه! چون چندساله هی داره میگه فقط ولی اقدامی هنوز ندیدیم ما D: 
    + چشم! 
  • صـــا لــحـــه
  • نه. باور کنید درس دارم... دیگه وقت واسه ریاضی نمی مونه.... چند تا کار رو با هم انجام بدم آخه؟
    اتفاقا چند وقت پیش داداش کوچیکم بهم داشت تکنیک های ضرب کردن سریع رو یاد میداد ولی در همون لحظات هم استرس درسای خودمو داشتم
    پاسخ:
    نه من منظوری نداشتم درباره ریاضی، همینطوری گفتم کلا!
    ایشالا سرتون خلوت تر شه بتونید به کارای مورد علاقتون برسید :)
    خوردمش بابا. یه قاشقه دیگه. سیانور که نیست :))
    پاسخ:
    :|
    اونوقت من حتی وقتی تو لیوان پلاستیکی چایی میخورم هم عذاب وجدان دارم :|
  • هولدن کالفیلد
  • میفرماید عقل که نباشه، جان در عذابه!!!
    پاسخ:
    صحیح میفرماید :/
  • خورشید ‌‌‌
  • امیلی دیکنسون٬ درخشانه. سرشار از احساس و اندیشه و ظرافت. 
    پاسخ:
    همینطوره ولی متاسفانه من فقط همین شعرشو میشناسم :(
    نمیدونید مجموعه اشعارش ترجمه شده یا نه؟

  • خورشید ‌‌‌
  • «به خاموشی نقطه‌ها بر صفحه‌ی برف» مجموعه شعرهای دیکنسونه که سعید سعیدپور ترجمه کرده و نشر مروارید هم چاپ کرده گمان می‌کنم. خوبیش اینه که دوزبانه ست. 
    پاسخ:
    عالیه! اتفاقا دودل بودم که انگلیسیشو هم بخرم یا نه :-"
    خیلی تشکر برای معرفی :)
    :) عالی
    پاسخ:
    :))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی